שערים דיגיטליים לארץ הקודש: גיוס וחינוך המונים באמצעות ייצור סרטוני רשת על-ידי נזירים קתולים


Digital Gates to the Holy Land: Transnational Education through Monastic Online Video Production​

מובילי הפרויקט

  • ד'ר אורן גולן, החוג למדעי הלמידה וההוראה והתוכנית לטכנולוגיות בחינוך, והחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה
  • ד'ר מיקלה מרטיני, פוסדוקטורנט, החוג למדעי הלמידה וההוראה והתוכנית לטכנולוגיות בחינוך, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה

 תיאור ההיבט המחקרי של הפרוייקט

כיצד מתווך ידע דתי בעידן הדיגיטלי? כיצד פועלים אנשי אמונה כדי לגייס מאמינים ולחנך אותם באמצעות תיווך המשמעות של מקומות קדושים? שאלות אלו ניצבות במרכז הפרויקט המחקרי שלי. מנשיאת דְּרָשׁות המשודרות באינטרנט, ועד להוצאות להורג המוניות של ארגון 'המדינה האיסלאמית' (דאעש), סמכויות דתיות ותנועות כריזמטיות נוטות כיום לפנות לווידאו ולאמצעי המדיה החדשים בניסיון לשדר רעיונות תרבותיים ופוליטיים, להתחרות על תשומת לבם של משתמשי האינטרנט, ולתווך את החוויה הדתית בת זמננו. מחקר זה בא לבחון את טבעם של סרטוני הרשת כערוץ מרכזי להפצה וחינוך המוני של תפישות עולם וניהול משא ומתן של משמעויות באמצעות תקשורת-מתווכת-וידאו. המחקר מתמקד במקרה הקתולי-נזירי בישראל, ומבקש לבחון את צמיחתם של אמצעי הניו מדיה כזירה מרכזית להפצת ידע דתי. כמו כן, אנו בוחנים את מקומם של מנהלי הרשתות הדתיות כמי שאמונים על חינוך דתי בעידן המידע.

במסגרת המחקר אנו מקיימים ראיונות עומק עם שתי קבוצות קתוליות שחברו לעבודת מדיה משותפת בארץ הקודש: נזירים ממסדר הפרנציסקנים בישראל ונזירים מתנועת הקנסאו נובה (Canção Nova) הברזילאית. אנו עושים שימוש בניתוחים סמיוטיים-פרשניים של תוצרי עבודתם (סרטוני ווידאו, שידורים ישירים, תמונות, אתרי אינטרנט ואינסטגרם, מצגות בסביבות של מציאות מדומה). הנתונים שנאספו יוצרים מצע עשיר לניתוח הדרכים בהן קבוצות קתוליות באופן ספציפי, ודתיות באופן כללי, פועלות באופן מאורגן במרחב הדתי-חינוכי הצומח במאה ה-21 במטרה להשפיע על אמונות, תפיסות והתנהגויות של יחידים וקבוצות.

המחקר זכה למימון מהקרן הישראלית למדע (ISF).

קישורים רלוונטיים:

Digital Youth, Communities, Education and the Internet

איור 1: אולם הכנסייה של מנזר סן סלבטורה בירושלים המשמש כמטה המרכזי של המסדר הפרנציסקני

מתוך שידור חי לאירוע לכבוד 800 שנה להקמת המסדר, 2017

איור 2: נזירים פרנציסקנים במלאכת עשיית המדיה: עיבוד טקסטים להקראה רב-לשונית של שידורים ישירים

(גת שמנים בירושלים, יום שישי הטוב, פסחא, 2017)​