19.03.2021

אנחנו שמחים לברך את ג'נאן סאבא, תלמידת דוקטורט בחוג ללמידה, הוראה והדרכה, בהנחייתה של ד"ר שרונה ט. לוי ופרופ' חגית הל-אור, על ההכרה בארץ ובעולם לה זכתה בחודשים האחרונים על עבודת המחקר שלה.  פרטים על עבודת המחקר של ג'נאן בהמשך. 

כל הכבוד לך ג'נאן יקרה! גאים בך ושמחים איתך ועם המנחות שלך!

  • זכיה במלגת רוברט פ. טינקר (פברואר, 2021) – (Robert F. Tinker Scholarship: for emerging scholarship in Learning Sciences/Advanced Technologies for Learning). מלגה זו הינה מלגה מטעם הכנס השנתי של האגודה האמריקאית למחקר חינוכי AERA2021.היא מוענקת לסטודנטים מצטיינים ויצירתיים העובדים במדעי הלמידה ו/או בטכנולוגיות מתקדמות בלמידה.
  • השתתפות בסדנה PULSE-2021: Partnership to Upscale the Learning Sciences in Europe לחוקרים מובילים במדעי הלמידה באירופה (January 7-8, 2021). סדנה המפגישה חוקרים צעירים השואפים  ללמוד ולהבין כיצד ניתן לאפשר, לשפר ולתמוך בלמידה בהקשרים שונים באמצעות כלים (טכנולוגיים), רשתות חברתיות ופרקטיקות.
  • זכייה בפרס ברוס וייזן לדוקטורט יצירתי וחדשני בפקולטה לחינוך. (כנס הדוקטורנטים, אוניברסיטת חיפה, יוני, 2020)

כותרת עבודתה של ג'נאן היא: "חומר.רב.בתנועה": למידת מדעים תוך בנייה של מודלים חישוביים אודות מערכות מורכבות

"Much.Matter.in.Motion; Learning science through constructing computational models of complex systems"

עבודתה של ג'נאן  עוסקת בלמידה דרך בנייה של מודלים ממוחשבים בתחום המדעים. למידה זו מתרחשת באמצעות הפלטפורמה "חומר.רב.בתנועה (Much.Matter.in.Motion) שפיתחה ג'נאן עם המנחות  ד"ר שרונה ט. לוי ופרופ' חגית הל-אור. ייחודיות הפלטפורמה היא בהבניה של ידע אודות מערכות בכימיה ובפיזיקה דרך בנייה באמצעות ״לבני״ תכנות מועטות, באופן כזה שניתן לראות את הדמיון בין תופעות שונות לחלוטין.

במסגרת הדוקטורט, נערכו שני מחקרים בקרב תלמידי בכיתה ז' בנושא הגזים בכימיה, ומחקר אחד בקרב תלמידי כיתה ח' בנושא המעגלים החשמליים בפיזיקה. ממצאי המחקרים  מראים שלמידה באמצעות בנייה של מודלים חישוביים עם   MMM   משפרת באופן מובהק את  פעילות בניית מודלים. התלמידים אשר למדו עם MMM  בנו מודלים מורכבים שסייעו להם לחקור ולהסביר את התופעות המדעיות.  בנוסף, התוצאות מעידות על  שיפור מובהק בלמידה המושגית והחשיבה המערכית בקרב קבוצת הנסוי שלמדו בגישה של MMM בהשואה עם  תלמידי קבוצת הביקורת שלמדה בשיטה הנורמטיבית.

אחת התרומות  הייחודיות של המחקר בפיזיקה, היא חמשת המודלים המנטליים  שהתלמידים מפתחים  תוך כדי למידה של מעגלים חשמליים. מודלים מנטליים אלה נעים ממודלים מנטליים פשוטים שהתלמידים נעזרים בהם בתחילת תהליך הלמידה אל מודלים מורכבים שהתלמידים מפתחים בסוף תהליך הלמידה והמעידים על הבנה מערכתית וקונספטואלית עמוקה.  מודלים מנטליים אלה יכולים לשמש את החוקרים כמסגרת תיאורטית שניתן להסתמך עליה כדי לחקור את הלמידה של התלמידים אודת מעגלים חשמליים.