בוגרי ובוגרות התוכנית משתלבים במגוון תחומי תעסוקה, לדוגמה: מחקר, הנחיה, ריכוז והדרכה של שינוי חינוכי בסביבות עתירות טכנולוגיה במערכות חינוך פורמאליות ובלתי פורמאליות; עבודה במחלקות הדרכה של ארגונים, כגון תעשיות הידע (תעשיות הי-טק ואד-טק); עיצוב, פיתוח והערכה של סביבות למידה והדרכה מוגברות טכנולוגיה, תוכנות, ומשחקים חינוכיים; הוראה במוסדות להשכלה גבוהה, במכללות למורים, וכן בבתי ספר המטמיעים טכנולוגיות למידה. הנכם מוזמנים להכיר חלק מבוגרינו.
רות אדרי – בוגרת מחזור תשע"ט (מחזור י"ד), תואר שני במסלול פרוייקט גמר
בוגרת מצטיינת, כיום: מנהלת פיתוח, מרצה ודוקטורנטית
ספטמבר, 2024
רות כותבת כך:
אני בוגרת מחזור י"ד (תשע"ט) של התוכנית לטכנולוגיות בחינוך. תוך כדי ניהול קריירה ומשפחה מצאתי את הכוח והמוטיבציה להעמיק את ידיעותיי בתחום החינוך ולהשפיע על דור העתיד. הלימודים בתוכנית "טכנולוגיות בחינוך" באוניברסיטת חיפה היוו עבורי נקודת מפנה משמעותית. החשיפה לשיטות הוראה חדשניות, הצוות התומך והסביבה הלימודית המעודדת יצרו בי השראה והובילו אותי להמשך לימודים לתואר שלישי בטכניון. כיום, אני חוקרת את שילוב חרדים במקצועות ה-STEM תחת הנחייתה של פר'/אמריטה יהודית דורי בקבוצת המחקרSELA .
אורלי גרציקוב – בוגרת מחזור תשפ"א (מחזור ט"ז), תואר שני במסלול פרוייקט גמר
ספטמבר, 2024
נוי אבוטבול – בוגרת מחזור תשפ"ז (מחזור י"ז), תואר שני במסלול פרוייקט גמר
ספטמבר, 2024
שמי נוי אבוטבול ואני חובבת מתמטיקה, טכנולוגיה, חינוך וחדשנות. לאחרונה סיימתי תואר שני בטכנולוגיה בחינוך באוניברסיטת חיפה, שם התמקדתי בחשיבה מחשובית, חשיבה סטטיסטית ולמידה בינתחומית. בנוסף לקחתי חלק בתכנית ההתמחות של המרכז לחדשנות ויזמות, שם פיתחתי פתרון טכנולוגי לעמותה מוכרת בארץ, יחד עם צוות רב תחומי.
היום, לאחר סיום התואר פתחתי מגמה חדשה בבית הספר, המביאה את עולם הטכנולוגיה ומיומנויות המאה ה- 21 היישר לכיתה! את המגמה ליווה מחקר אקדמי עם מרצי החוג מהאוניברסיטה ומהטכניון.
בנוסף, אני אחראית על הדרכת מורים בנושא מיומנויות המאה ה-21, כדי להעצים אותם לספק חינוך רלוונטי ועכשווי לתלמידיהם.
אני מאמינה כי הטכנולוגיה היא המפתח לפתיחת דלתות לעולם של אפשרויות חדשות. בואו ביחד נעצב את העתיד של החינוך!
#חינוך #טכנולוגיה #חדשנות #מורים #תלמידים #אוניברסיטת_חיפה #STEM #מיומנויות_המאה_ה_21"
שני ולטמן ברזני – בוגרת מחזור תשפ"א (מחזור ט"ז), תואר שני במסלול פרוייקט גמר
ספטמבר, 2024
למרות החשש הראשוני מהלימודים המקוונים (בתקופת הקורונה) גיליתי שדווקא נפתחה בפני דלת לעולם חדש של אפשרויות.
נושאים כמו למידה היברידית ופעילה, שימוש בכלים טכנולוגיים בכיתה והנגשה דיגיטלית – בהם עסקנו בתוכנית, קיבלו משמעות חדשה ועומק רב יותר בזכות הלמידה מרחוק. התוכנית איפשרה לי לחוות באופן מעשי את התיאוריות שנלמדו.
בתוכנית שמים דגש עצום על איכות ההוראה והלמידה, במילים פשוטות – מלמדים באופן שבו למידה אמורה להיראות. זה בהחלט שינה את האופן שבו אני מתייחסת להוראה, בטח ובטח במוסד אקדמי.
כיום במסגרת עבודתי כמעצבת למידה באוניברסיטת רייכמן, אני ממשיכה ליישם את הידע שרכשתי. הלימודים בתואר תפסו מקום מרכזי בבניית הקריירה שלי ואני פשוט מתרגשת להמשיך ולפתח את הכישורים שלי בתחום הלמידה וההוראה.
אסנת רסקי – בוגרת מחזור ב' (תשס"ז), תואר שני במסלול פרוייקט גמר
אוגוסט, 2024
- בשלב הראשון של הפינוי כשלא היה מידע להיכן פונו התושבים ואיפה נמצאים התלמידים (קריית שמונה פוזרה בפינוי מהיר וכאוטי ל כ- 230 מתקני מלונות ולמעלה מ – 500 יישובים) בחרתי לא לרוץ אחרי נתונים ולייצר מענים חינוכיים, אחרי חודש של הקמת מענים לתלמידים התחלתי באיסוף נתונים באמצעות מערכת DATA בשם מאנדיי אותה אנו משפרים ומעדכנים כל הזמן ובאמצעותה מקבלים החלטות.
- גם בתנאי אי ודאות חייבים לייצר לתלמידים סוג של שגרה ועל אף המצב הבלתי אפשרי לייצר איים של אפשר בלמידה שלהם כולל החזרת תוכנית stem ו AI לתוך תוכנית הלימודים.
- להיות כל הזמן פרואקטיבי ולא ריאקטיבי ולייצר ודאות במה שניתן.
בברכה,
"אוּלַי יִהְיֶה זֶה
עדי גורן (רחמים) – בוגרת מחזור י"ג (תשע"ח), תואר שני במסלול פרוייקט גמר
זוכת מלגה ע"ש יעקב דון ז"ל בשנת תשע"ט, על פרוייקט הגמר לצידן של טניה גרינקו ואינה מטלה.
אוגוסט, 2024
עדי כיום בסיומה של חופשת הלידה, אשר לאחריה תחזור לעבודתה כיועצת טכנו-פדגוגית ומפתחת למידה ב-Webacademix.
עדי כותבת כך: כסטודנטית לשעבר בחוג ואמא טרייה מאוד, אני יכולה לספר שעוברות לי הרבה מחשבות על למידה, הבנה מעמיקה ותרבות שיתופית. לכן כשאיילת המתוקה שלי הייתה בת בקושי שבועיים הלכתי לחנות הספרים הקרובה לביתי ורכשתי ספרים חדשים, ורק חשבתי על איזה יופי של פעילויות נוכל לעשות איתם, אחרי שנקרא יחד ונבין את שלל המסרים על כל הרבדים שלהם. לקחו לי כמה שבועות להבין שיכול להיות… אולי… אפשרי שטיפ טיפ טיפונת הגזמתי. מאז עברתי לרכוש ספרים קצת יותר מותאמים.
אני מספרת הרבה על הלימודים בחיפה. תמיד כשמתייעצים איתי על איזה מסלול לבחור ואיפה ללמוד, אני שולפת את קלף הידע העמוק. הטכנולוגיה מתחלפת, ובמיוחד בימים של מהפכת הבינה המלאכותית. אבל התיאוריות מרחיבות את הדעת, ואת החשיבה הביקורתית והיצירתית כדאי לשכלל. או ככה לפחות אני טוענת.
גם בעבודה שלי אני עוד מוצאת את עצמי הולכת לחפש שוב את המאמר ההוא של Gee על עקרונות משחוק (אפילו בפרויקטים לאנשים גדולים באקדמיה! ואולי בכלל בגלל זה), אני עוד חושבת איך להעמיק מטא-קוגניציה, ולפעמים נזכרת איך חיכיתי שהשאלה ששאלתי על המאמר השבועי תיבחר בשיעור. מה אני יודעת, מסתבר שהכרה מהמנחה משמשת אחלה של תמריץ בכל גיל.
מאז הלימודים, יצא לי לעבוד על המון פרויקטים של פיתוח למידה דיגיטלית, מלומדות, סביבות דיגיטליות וסרטוני אנימציה (ואפילו קצת דיבוב), ועד ל-MOOCים שלמים. ואני מחכה כבר לאתגרים הבאים!
בתמונה: הגזמה.
ד"ר אסנת אטיאס – בוגרת מסלול התואר השלישי בהנחייתם של פרופ' יעל קלי ופרופ' איילת ברעם-צברי
יוני, 2024
ד"ר אסנת אטיאס השלימה את לימודי הדוקטורט במרץ, 2024. כותרת עבודת הדוקטורט של אסנת היא: "חיזוק החינוך המדעי באמצעות מדע אזרחי בבית הספר: שיתוף אותנטי של בתי ספר במחקר מדעי".
אסנת כותבת כך על מחקרה: מדע אזרחי הינו פרקטיקה מדעית בו אנשים שאינם מדענים לוקחים חלק בביצוע מחקר מדעי. מחקר הדוקטורט נערך בהנחייתן של פרופ' יעל קלי ופרופ' איילת ברעם צברי, ובחן כיצד השתתפות של תלמידים במדע אזרחי, כחלק מלימודיהם בבית הספר, יכולה לקדם גישה לחינוך מדעי בה תלמידים הינם משתתפים משמעותיים ביצירה של ידע מדעי הרלוונטי לאתגרים עכשווים.
במסגרת המחקר הופעלו פרויקטים של מדע אזרחי בשלושה בתי ספר, תוך תכנון ועיצוב משותף של חוקרי חינוך, צוותי הוראה, ומדענים המובילים מחקר בתחומים אקולוגיים. כמו כן, באמצעות הסתכלות רוחבית על מספר פרויקטים שונים של מדע אזרחי, נבחנה מערכת היחסים שנבנית בין בתי הספר למדענים בפרויקטים אלו, היכולת של הפרויקטים לייצר ערך הדדי עבור התלמידים, צוותי ההוראה והמדענים המשתתפים, והאפשרויות הנפתחות בפני צוותי הוראה ותלמידים לתרום תרומה משמעותית למחקר.
ממצאי המחקר מצביעים על כך שעל אף שפרויקטי המדע האזרחי היוו כר פורה ליחסי הדדיות בין הצדדים המעורבים, מורים ומדענים שלקחו חלק הדגישו את הערך החינוכי העולה מן הפעילות המשותפת, יותר מאשר הערך המדעי. מסקנות המחקר מציעות כי ערעור מתון של יחסי הכוחות בין בתי הספר והמדענים בשותפויות, ומתן אוטונומיה גדולה יותר לתלמידים ולמורים בפעולות הקשורות למחקר, יכולה לחזק הן את הערך החינוכי והן את הערך המדעי העולים מפרויקטים אלו.
מסע הדוקטורט היה ארוך, ולעיתים היה נראה שהוא לא יגמר. שנת הקורונה נפלה על השנה השנייה שבה אמור היה להתקיים איסוף נתונים משמעותי, ובתי הספר לא היו זמינים להשתתפות בפעילות החינוכית הנלווית למחקר. מהלך המחקר קיבל תפנית כאשר יישמתי תוכנית מחקר חלופית, ממנה צמחו שלושה מאמרים המהווים את עיקר הדוקטורט. זכיתי להיות חלק משתי קבוצות מחקר נהדרות. אני מודה מכל הלב על הליווי של המנחות ושל חברות וחברי קבוצות מחקר, ועל הסביבה הנעימה, התומכת, והמצמיחה שהם סיפקו עבורי.
ד"ר עקיבא ברגר – בוגר מסלול התואר השלישי בהנחייתם של ד"ר אורן גולן ופרופ' איילת ברעם-צברי
אוגוסט, 2023
!
אמל סמור-קיסר – בוגרת מחזור ט"ז (תשפ"א), תואר שני במסלול פרוייקט הגמר
אוגוסט, 2023
ליטל טולדנו צדוק – בוגרת מחזור ט"ז (תשפ"א), תואר שני במסלול פרוייקט הגמר
יוני, 2023
אדם בן נתן – בוגר מחזור י"ד (תשע"ט), תואר שני במסלול תזה
יוני, 2023
הגורם המשמעותי ביותר הוא שבתוכנית לומדים כמו שמלמדים שצריך ללמוד וללמד. ראשית, במגמה יש ערך גבוה לחוויה הוליסטית של הסטודנטים כלומדים. מתייחסים לכל ההיבטים הקשורים ללמידה, הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים. סטודנטים שלומדים במגמה הם חלק מקהילה של לומדים שבונים ביחד משהו מיוחד. לא רק ידע ספציפי שנבנה בעקבות השתתפות בקורס, אלא גם תרבות למידה ושיתוף פעולה שהיא שונה לגמרי. הקורסים נלמדים לפי האידאל של איך למידה אמורה להיראות.
כשמסיימים את התוכנית, לא רק שלומדים את התיאוריה של איך למידה צריכה ויכולה להיראות, אלה גם מגיעים עם חוויות קונקרטיות שיוצרות הבנה עמוקה יותר ויכולת גבוהה יותר ליישם את הידע התיאורטי שנרכש במהלך התואר. מעבר לכך, הפרויקטים השונים שעושים הם מעשיים ובונים מיומנויות המשלבות את המומחיות שהולכת ונבנית במהלך התכנית.
באופן אישי התפתחתי מאוד כלומד בתוכנית. בחלק מהקורסים ההתבוננות על עצמינו כלומדים היה מובנה כחלק מהקורס וכך גם הדיאלוג הפתוח עם חברים אחרים לקורס על החוויה של הלמידה השיתופית. מעבר לכך, הקורסים פתחו בפניי מגוון אפשרויות פדגוגיות שלא הכרתי קודם ושהיה קשה לי לדמיין מכיוון שלא התנסיתי בהם. למדתי איך לפתח חשיבה סטטיסטית אצל לומדים, איך למשחק וגם איך לייצר קהילה בונת ידע.
הלימודים במגמה הם חוויה שחבל לפספס לכל איש חינוך.אורלי גרציקוב – בוגרת מחזור ט"ז (תשפ"א), תואר שני במסלול פרוייקט הגמר
יוני, 2023
במסגרת התואר השני בתוכנית לתואר שני בטכנולוגיות בחינוך, אוניברסיטת חיפה, חוויתי למידה משמעותית תוך כדי למידה, התנסות וחקר. הלמידה איפשרה לי ולחבריי מקהילת הלמידה את החופש לחקור, לטעות, לגלות ולהתנסות, לפתח רעיונות, להביע את עצמינו ולהנות מהלמידה. מעבר לזה, בין הדברים שעוררו את המוטיבציה שלי כלומדת היו הדרכים היצירתיות, שותפי ללמידה ושימוש במשחוק בהבניית הידע ובהעצמת תהליך הלמידה. הלמידה האירה בי את הרצון ללמוד לחקור ולהעמיק את הידע.
ברצוני להודות לצוות הסגל של התוכנית לטכנולוגיות בחינוך שהעביר לי את ההנאה בלמידה המשמעותית ואפשר לי להשתמש בכלים פדגוגיים המותאמים לעשייה הדיגיטלית המתקדמת.
יהודית המרשלג – בוגרת מחזור ט"ז (תשפ"א), תואר שני במסלול פרוייקט הגמר
יוני, 2023
תהליך הלמידה העשיר אותי הן מבחינה אישית והן מבחינה מקצועית. המטלות האישיות כמו גם הקבוצתיות העמידו בפני אתגרים שונים ודרשו חשיבה יצירתית, עבודה איכותית בצוות והעמקה מתמדת בתכנים המקצועיים.
אני מוקירה תודה על סגל המרצים האיכותי, המקצועי והקשוב אשר חשף בפני ובפני עמיתיי השקפות שונות על התכנים בהם עסקנו והגביר את המוטיבציה להמשיך ללמוד ולהתפתח. בזכותם ובזכות קהילת הסטודנטים תהליך הלמידה היה מעמיק, מעניין ומשמעותי.
עביר הנו – בוגרת מחזור ט"ו (תש"ף), תואר שני במסלול פרוייקט הגמר
יוני, 2021
התחלתי את לימודי התואר השני ברגשות מעורבים של התלהבות לצד דאגה. מצד אחד נרשמתי לתואר בשביל להעשיר את הידע שלי, ללמוד תכנים חדשים שהם רלוונטיים לעולם החינוך ורציתי להתפתח גם מבחינה אישית. מצד שני הדאיגה אותי העובדה שאני מגיעה ללימודים בלי ניסיון בהוראה, חששתי שזה יהווה חיסרון ושאולי אני לא מספיק מוכנה להתחיל שלב חדש זה בחיי האקדמיים. מהר מאוד מצאתי בתוכנית שלנו מקום בטוח, תומך ומעצים. מקום הנותן לכל אחד הזדמנות ללמוד לפי הקצב שלו, מקום המאמין שכל אחד הוא חשוב ומשמעותי לשאר ואשר בו כולנו הרגשנו שייכים, מקובלים ומיוחדים.
אני והחברים שלי לצוות זכינו להפוך את החלום שלנו למציאות, עיצבנו סביבה למידה חלופית הכוללת למידה שיתופית ואינטראקטיבית תוך רתימת הטכנולוגיה לקידום הלמידה ושיפור היחס כלפיה ולפיתוח מיומנויות השפה האנגלית והנגשת השימוש בה. סביבה אשר שמה את התלמידים במרכז ומובילה אותם להצלחה ולמימוש הפוטנציאל הטמון בהם באמצעות למידה שיתופית ומהנה. בזכות הליווי והתמיכה שקבלנו מסגל התוכנית המדהים וגם כן מהחברים שלנו לקורס התחלנו את התהליך עם הרבה אנרגיות חיוביות, אותם שידרנו לכולם לאורך כל התהליך. בפרויקט היה חשוב לנו להדגיש את המושג למידה משמעותית המבוססת על למידה קונסטרוקטיביסטית, בה התלמידים חוקרים וכותבים ומפעילים את הפעילויות השונות בעצמם.
במהלך הלימודים השתתפתי במגוון קורסים מעניינים, למדתי לא מעט, גם בנושאי הקורסים אבל גם על החיים, על מיקוד, על רצינות, על עמידה ביעדים. עם כל קורס וסמינר שהסתיים בהצלחה, הועצמתי והשתפרת עוד קצת, עליתי עוד דרגה. תודה לכל קהילת התוכנית לטכנולוגיות בחינוך על ההזדמנות להיות יצירתיים ולשאוף לחדשנות פדגוגית ולספק לנו חווית למידה מעצימה, מהנה ויוצאת דופן.
ליאור אלגד – בוגרת מחזור י"ב (תשע"ז), תואר שני במסלול תזה בהצטיינות דיקן הרשות ללימודים מתקדמים
מאי, 2021
סמירה מחאג'נה – בוגרת מחזור ט"ו (תש"ף), תואר שני במסלול פרוייקט הגמר
יוני, 2021
אחרי 20 שנה מצאתי את עצמי שוב על ספסל הלימודים. הפעם, באוניברסיטת חיפה. עם הרבה חששות ודאגות, קריירה תובענית ברקע, בנוסף להיותי אימא לשלוש בנות יקרות.
למרות כל האתגרים לא ויתרתי, קידמתי את עצמי ואת יכולותיי. רכשתי הרבה מיומנויות של ניהול זמן, נחישות ויצירתיות. פיתחתי למידת עומק שיתופית עם עמיתיי הסטודנטים. כל זה התאפשר בזכות סגל התוכנית לטכנולוגיות בחינוך שליווה אותנו כל הדרך ונתן לנו- "הקהילה"- תחושת משפחתיות ושייכות וראה בנו כשותפים לעשייה החינוכית. מצאנו תמיד אוזן קשבת גם בלמידה פנים אל פנים וגם בלמידה מרחוק.
במהלך לימודיי הייתי חלק מצוות שפיתח, הפעיל וחקר סביבת למידה אשר נותנת לתלמידים במה המקדמת את יכולות הביטוי שלהם ואת אוצר המילים שלהם בשפה האנגלית. במה המאפשרת להם להתבטא בטבעיות באנגלית תוך הפקת סרטון לימודי, אינטראקטיבי ומהנה. מהפרויקט למדתי כי שילוב כלים דיגיטליים מתאימים בלימוד השפה אנגלית יכול לתווך ולהקל על אתגרים רבים עמם מתמודדים התלמידים שלנו. ובכך, לחלל שינוי בתהליכי הוראה ולמידה. התוכנית לטכנולוגיות בחינוך אפשרה לפרויקט שלנו להפוך מחלום למציאות תוך הלווי המקצועי המתמיד והתומך.
הקורסים, הסמינרים ומיטב המרצים והחוקרים תרמו לי רבות לימודית ומקצועית. הודות לחוויות הלמידה המצמיחות, המרגשות והמהנות, סיימתי את שנות הלימוד בתואר ב"נוכחות מלאה" !!
באתי ללמוד כיחידה וסיימתי את התואר עם משפחה שנייה תומכת ואוהבת.
אינה מטלה – בוגרת מחזור י"ג (תשע"ח), תואר שני בהצטיינות במסלול פרוייקט הגמר
מאי, 2021
פאטמה ח'ואלד – בוגרת מחזור ט"ו (תש"ף), תואר שני במסלול פרוייקט הגמר
יוני, 2021
הלימודים בתוכנית טכנולוגיות בחינוך באוניברסיטת חיפה סייעו בגיבוש הזהות האישית והמקצועית שלי, אפשרו לי להבין את התהליכים הפנימיים שעוברים עליי בלמידה ולטפח ולקדם אותן. תהליך הלמידה שחוויתי האיר בפניי את האמונה בעצמי ולקבל את האחר בצורה הבונה שיתופיות למען הובלת תהליכי למידה משמעותיים כחלק מקהילה בונת ידע.
במהלך התואר טיפחתי את היכולות המחקריות והאקדמיות ולמדתי איך לקשר בין התיאוריה לפרקטיקה ואיך להפוך חלום למציאות. עיצוב פרויקט הגמר מתמקד בקידום הלמידה החברתית הרגשית באמצעות אינטראקציות חברתיות בעולם וירטואלי, תהליך העבודה על הפרויקט אפשר לי להבין את היסודות של מדעי הלמידה, לראות את העומק בלמידה, להבין את מורכבות האתגר החינוכי, לחקור וליצור פתרון מותאם.
הקהילה של טכנולוגיות בחינוך היא קהילה בונה הנותנת ערך גבוה ללומד, מאמינה ביכולות של כל אחד מחבריה ומקדמת אותו, רואה בכל אחד כאדם ייחודי בחשיבתו ומקומו ומאפשרת לו להתחבר לתחומי עניין ולחקור אתם. יחד עם מתן מוטיבציה ותשוקה לפיתוח פדגוגי המשלב טכנולוגיות למידה.
תודה רבה לסגל התוכנית שאפשרו לי לשקף באופן עצמאי את התובנות, הרעיונות והאתגרים, לעבור תהליך רפלקטיבי מקדם. וסייעו לי בפיתוח מיומנויות למידה מותאמות לעידן החדש עם מתן אוטונומיה לחקור ולהתעמק בנושאים שמעניינים אותי.
הלימודים לתואר השני בנו לי בסיס חזק לפיתוח תוכניות למידה חדשניים לבני נוער, במסגרות פורמליות ובלתי פורמליות המבוססים על מחקרים אמפיריים באופן מותאם לצורך האישי והמקצועי, במטרה לקידום מיומנויות המאה ה-21 .
שירן מלמן – בוגרת מחזור י"ד (תשע"ט), תואר שני בהצטיינות במסלול פרוייקט הגמר
מאי, 2021
הלימודים בתוכנית "טכנולוגיות בחינוך" באוניברסיטת חיפה, הרגישו לי כמו רכבת הרים משומנת היטב. כמו בכל מסע, גם כאן ידעתי עליות ומורדות, כאשר היה לי ברור שמטרתה של כל "נפילה" היא לכוון ולדייק את האני המקצועית. במהלך התואר נחשפתי לדרכים רבות לשילוב הדבר המופלא שנקרא "טכנולוגיה", בכל מקצוע ותחום לימוד. דוגמה לכך היא הלמידה שלנו במתחם ה-FLS. בעקבות החוויה הטובה, החלטתי לנסות להטמיע את מרחב למידה העתידי בבית ספר בו אני עובדת, הפרויקט עבר אישור בימים אלו, ובתחילת שנה"ל הקרובה תלמידיי ותלמידותיי יוכלו להפיק את המירב מלמידה חדשנית ומאתגרת. במקביל לפרויקט זה, אני עומדת בראש מיזם שנקרא "מסע מהכיתה"- לימודי השואה בתיכונים באמצעות משקפי VR, אשר זכה להכרה ותמיכה במסגרת תחרות יזמות של אוניברסיטת חיפה ו-HIL Fund.
את פרויקט הגמר ביצעתי וכתבתי ביחד עם הסטודנטית המבריקה, רות אדרי, ושמו היה "קלקלון-קל לי בחשבון!". קלקלון הוא יישומון שפיתחנו עבור ילדים ומבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמה קלה, שעיקרו תרגול חשבון שימושי (שימוש בכסף), בו מבצעים המשתמשים סימולציות קנייה בחנויות שונות.
אזדהאר ח'ואלד – בוגרת מחזור ט"ו (תש"ף), תואר שני במסלול פרוייקט הגמר
יוני, 2021
התואר השני בטכנולוגיות בחינוך איפשר לי לגלות את עצמי מחדש, לפתח מיומנויות אישיות ומקצועיות מותאמות לעידן הדיגיטלי ולבנות חזון לפיתוח קריירה בתחום עיצוב למידה.
במהלך הלימודים הייתי שותפה לפיתוח והפעלת פרויקט חינוכי לטיפוח למידה רגשית חברתית באמצעות אינטראקציות חברתיות בעולם וירטואלי. התהליך של העיצוב, ההפעלה והמחקר של הפרויקט תרם לי לגבש תובנות משמעותיות בנושא התמודדות עם אתגרים חינוכיים באמצעות כלים טכנולוגים ויצר שאלות חדשות שיובילו אותי להמשיך לסלול את הדרך לעבר הגשמת החזון.
השתתפתי במגוון קורסים וסמינרים חדשניים ומעניינים במגוון נושאים חינוכיים אשר עזרו לי לחדד את הראייה החינוכית ולהבין את המשמעות והפוטנציאל של שילוב טכנולוגיות בחינוך.
זכיתי בחווית למידה מעוררת השראה עם קהילה בונה ותומכת שביססה תחושת שייכות ומשפחתיות, גם בלמידה מרחוק. אני מודה על ההזדמנות להכיר אנשים מוכשרים וללמוד ממיטב החוקרים והמומחים על איך לנצל את הטכנולוגיה לקידום חינוך משמעותי.
רות אדרי – בוגרת מחזור י"ד (תשע"ט), תואר שני בהצטיינות במסלול פרוייקט הגמר
מאי, 2021
"מכשולים הם הדברים המפחידים שאתה רואה כשאתה מוריד את העיניים מהמטרה שלך" הנרי פורד
הייתה לי התלבטות גדולה לגבי תחילת הלימודים שלי לתואר שני, לא ידעתי איך אצליח לתמרן בין כל התפקידים החשובים בחיי (רעיה, אם, מנהלת במשרה מלאה…). מאוד חששתי. כבר בקורס הראשון התמודדתי, יחד עם חברי לכיתה, עם הפחדים הללו ולמדתי לשלוט בהם. מאותו הרגע נפתח בפניי עולם חדש של חינוך והוראה שלא הכרתי.
נחשפתי לדרכי הוראה ולמידה חדשים תוך כדי התנסות , מה שתרם להתפתחותי המקצועית והאישית כאחד. הצוות (החל מהמזכירות, מרצים וצוות ההנהלה), מתחם הלימודים המיוחד והקורסים המעניינים והחדשניים היוו עבורי מקור השראה ולמידה.
אני חייבת לציין כי הלימודים בתוכנית לטכנולוגיות בחינוך שינתה את הדרך בה אני רואה איך שיעור אמור להיות ,את הדרך בה אני רואה את תלמידיי ובכלל את הדרך בה אני רואה את עצמי כמשפיעה על דור העתיד.
במסגרת הפרויקט "קלקלון – קל לי בחשבון" שעיצבתי עם שירן מלמן, פיתחנו אפליקציה "קלקלון" ואתר מלווה למורה עבור הוראת תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.
האפליקציה כוללת פעילויות המקנות הזדמנויות לתרגול בטוח והכנה לפעילות חוץ בית ספרית בחיים האמתיים ומורכבות מאלמנטים הקרובים לעולמם ומוצגות כמשחק מהנה.
אורנה וקנין – בוגרת מחזור י"ב (תשע"ז), תואר שני במסלול תזה בהצטיינות דיקן הרשות ללימודים מתקדמים
מאי, 2021
במסגרת לימודי בתוכנית לטכנולוגיות בחינוך נחשפתי לתיאוריות ולדרכי הוראה ולמידה חדשניות. תיאוריות ושיטות אלו יושמו בתהליכי הלמידה, הלכה למעשה ובאופן אותנטי, בסביבת למידה עתידית. עקרונות ללמידה מיטבית נלמדו תוך עריכת תהליכים רפלקטיבים מעמיקים והתנסות במודלים מגוונים ללמידה אשר אפשרו לי להכיר את עצמי כלומדת.
המציאות בשנתיים האחרונות זימנה עבורי, במסגרת תפקידי כמורה וכרכזת תקשוב במוסדות חינוך, התמודדות עם צרכים אמיתיים שעלו מהשטח בנושאים כגון: למידה הברידית, למידה בסביבה שיתופית, למידה מקוונת מיטבית ועוד. לימודי בתוכנית לטכנולוגיות בחינוך, אפשרו לי להפוך מושגים תאורטיים אלו לתובנות אמיתיות אשר התגבשו במהלך התנסות אישית בלמידה.
בהיבט האישי הייתה הלמידה בתוכנית חוויה מאתגרת מאוד. פסעתי במהלכה בשבילים שלא הכרתי לפני כן. עמדו בפני משימות מרובות ומורכבות. אולם, מעולם לא הרגשתי לבד. בכל תהליך הלמידה היו איתי חברי ללימודים, עוזרי הוראה תומכים ומכוונים ומרצים מקצועיים ומסורים אשר היו עבורי מקור להשראה. הודות לכל אלו זכיתי בשנים מבורכות של התפתחות והעצמה אישית.
עבודת התזה שכתבתי בהנחיית פרופ' דני בן-צבי, עוסקת בביטויי אי-ודאות של תלמידים צעירים במהלך הסקה סטטיסטית בלתי פורמלית ומידול. מחקר התזה מציע מסגרת תאורטית לאפיון מעמיק של רמות חשיבה עם אי-ודאות של ילדים צעירים העוסקים בחקר סטטיסטי ובמידול. אפיון זה עשוי לסייע בזיהוי והבנה של דפוסים ומגמות בהתפתחות החשיבה הסטטיסטית של ילדים צעירים ובפרט החשיבה שלהם עם אי וודאות. במישור הפדגוגי, המחקר תורם להבנת הקשר בין פדגוגיות המשלבות מידול ובין התפתחות החשיבה הסטטיסטית של הילדים.
חשוב לי להודות באופן מיוחד לפרופ' דני בן צבי על הנחיה תומכת בתהליך כתיבת עבודת התיזה ועל מקצועיות ללא פשרות ולמיכל דביר על השותפות והתמיכה בתהליך הכתיבה.
ניר נחום – בוגר מחזור י' (תשע"ה), תואר שני
ינואר, 2018
שמי ניר נחום, כיום אני ראש תחום אפליקציות ואינטרנט במכללת אורנים ואחראי על פיתוח טכנולוגיות הלמידה במערכות מידע במכללה. ב- 20 שנה האחרונות אני חי ונושם את תחום מערכות המידע והאינטרנט.
את לימודי בתוכנית התחלתי במקביל לעבודתי במכללת אורנים, הרגשתי שאני צריך להתפתח בכיוונים של טכנולוגיות למידה אשר ישלימו את הידע שלי במערכות מידע ויקרבו אותי לשטח. נחשפתי בתוכנית לסגל מדהים שממש הרגיש כמו משפחה וללימודים בתוך קהילה למידה משמעותית שעיצבה אותי ברמה האישית והמקצועית.
למדתי שיש צורות שונות ללמידה, למדתי לחקור ולשאול שאלות. הלמידה הייתה מאתגרת בכל פעם מחדש, הפרויקטים היו מעניינים ומגוונים והרגשתי שיש משמעות לעשייה ושאני באמת יכול לקחת את את מה שאני לומד לשטח וליישם את השיטות והטכניקות. כיום במסגרת עבודתי אני מרגיש שהכלים שקיבלתי עוזרים לי בצורה משמעותית לשיפור תהליכים בארגון, לפיתוח יזמויות חדשות, קבלת החלטות והקמה של פרויקטים מקצה לקצה. החיבור בין תחום מערכות המידע לתחום טכנולוגיות הלמידה שינה עבורי את החיים ונתן לי את האפשרות לחבר את התחומים ולתת מענה לפדגוגיה באמצעות טכנולוגיה. חלק חשוב הוא הקשרים שנוצרו בין חברי התוכנית אשר נשמרים גם היום לאחר סיום התואר ותורמים אחד לשני באפיקים שונים.אני שמח על החלטתי להצטרף לתוכנית ולהיות חלק ממוביל שינוי אמיתי. תודה על ההזדמנות להיות חלק מהקהילה המדהימה הזו!ו
סוזנה גלנטה, בוגרת מחזור ט', תואר שני
נובמבר, 2017
סיימתי את לימודי בתוכנית בהצטיינות בשנת 2015.
נהנתי מאוד מהם וחוויתי צמיחה עצומה בפן המקצועי וגם האישי. למעשה, הלימודים הוסיפו לי עומק וקיבלתי כלים רבי ערך ששידרגו את העבודה שלי בצורה משמעותית ביותר.
במקור אני מורה לאנגלית ואני בעלת ניסיון של של כ-30 שנה. מאז 2009 הובלתי פרויקטים אינטרנטים שיתופיים עם כיתות מחו"ל לצורך למידה אוטנתית של השפה וחיבור תלמידיי לעולם שמחוץ לכותלי הכיתה, ועל כן זכיתי בפרס נחמה שני ז"ל ליישום תקשוב בחינוך. ב-2011 נבחרתי להיות באקדמיה למורים הראשונה של גוגל וכך הפכתי ל-Google Certified Innovator. הגעתי ללימודים בתוכנית עם רצון להמשיך להתפתח וללמוד. ובכן, לאחר לימודיי מצאתי את עצמי פותחת בדרך חדשה מחוץ לבי"ס תיכון שבו עבדתי כמורה. מאז היו לי תפקידים שונים ועסקתי בפרויקטים מגוונים וחדשנים. בשנות 2015-2016 הייתי מנהלת פרוייקט רב תרבותי שחיבר בין בני נוער ערבי ויהודי בשישה בתי ספר ברשת אורט ישראל, שכונה "Hangouts for Negotiation", בשיתוף עם שגרירות ארה"ב וחברת גוגל. הייתי גם אחראית על עיצוב סביבת הלמידה והכשרת המורים בפרויקט. לאחר מכן, הייתי מדריכה פדגוגית בפרקטיקום ומרצה בדידקטיקה לסטודנטים להוראת אנגלית במכללת בית ברל. שם הובלתי פרויקט רב תרבותי "Shared Education" בשיתוף עם מט"ח. כיום אני מרצה בקורסים על שילוב טכנולוגיות בהוראה במכללת סמינר הקיבוצים (במסלול של הוראת אנגלית) ובמכללת גורדון (במסלול של הוראת ספרדית). בנוסף, אני עובדת בתיכון הווירטואלי של מט"ח ושם אני מפתחת תוכן ומלמדת קבוצה שמורכבת מתלמידות מרקעים ומקומות שונים בארץ. בחודש אוקטובר אחרון הייתי אחד הדוברים מה-LTSIG strand של ה-IATEFL בכנס בינלאומי במלטה –"English for 21st Century Skills"– ובו דיברתי על "Preparing for Life in a Multicultural and Interconnected World".
ניר תדהר, בוגר מחזור ו', תואר שני
אוקטובר, 2017
שמי ניר תדהר, כיום מנהל למידה גלובלי בחברת סטרטסיס – החברה המובילה בעולם בתחום ההדפסה בתלת מימד. אב לשלושה בנים שובבים, נשוי לסוניה, גר ברחובות. כיום אני אחראי על עיצוב תפיסת הלמידה בארגון, פיתוח וניהול תהליכי למידה והכשרות משלב הכניסה לארגון, הכשרות מקצועיות לעובדים ומנהלים ועד פתרונות למידה מותאמים ללומד לפיתוח אישי ומקצועי. סטרטסיס מונה כ 2500 עובדים על פני כ 30 מדינות. 600 עובדים בישראל, כ 1500 ברחבי ארה"ב והשאר ברחבי העולם. לפני סטרטסיס עבדתי כיועץ פיתוח הדרכה עצמאי, מנהל צוות פיתוח הדרכה בפלאפון ומנהל מחלקת הדרכה וטכנולוגיות למידה בפלאפון.בנוסף, אני עובד כיועץ לתהליכי למידה וניהול וכמרצה על עולם הלמידה בכלל ותהליכי הדרכה ולמידה בארגונים בעידן המידע בפרט.
הלימודים בתוכנית פתחו לי אופק חדש על המקצוע וגרמו לי להתאהב מחדש בעולם הלמידה (אני בתחום כבר 17 שנה, כמו בנישואין ארוכים צריך מדי פעם למצוא סיבות להתאהב מחדש): חוויתי על בשרי חווית למידה משמעותית, עמוקה, מרגשת וקהילתית. הבנתי כמה חווית למידה משמעותית יכולה להיות מעוררת ומעצבת ברמה האישית והמקצועית. נחשפתי ועבדתי מקרוב עם סגל התוכנית שהקנה לי ידע רב, עומק ואושר מקצועי אבל בעיקר איתגר אותי וגרם לי להתפתח ולפתח יכולות ומיומנויות חדשות שלא היו מפותחות מספיק- דרך האינטראקציות האישיות, המטלות בקורסים, סמינריונים ועבודת קבוצתיות ובעיקר בתהליך כתיבת התיזה בהנחייתה של יעל קלי המדהימה! למדתי רבות ובצורה עמוקה על תיאריות למידה, שיטות, כלים וטכניקות ועל למידה בחינוך והעמקתי את הידע התיאורטי שלי. למדתי מיומנויות למידה חדשות- למדתי לחקור, השתפרתי בחיפוש בכתיבה ובקריאה, והתאהבתי בעולם המחקר האקדמי, אליו אני מקווה לחזור בעתיד. והכי חשוב- למדתי ללמוד ונהניתי מאוד!
מור קאשי, בוגרת מחזור י', תואר שני בתוכנית
אוקטובר, 2017
שמי מור, אני בוגרת תואר ראשון בחינוך מיוחד ותואר שני בטכנולוגיות בחינוך. התחלתי את הלימודים במקביל לעבודתי כמורה, מפני שהרגשתי שאני רוצה ללמוד ולהתפתח.
הלימודים בתוכנית היו שונים מכל מה שהכרתי וחוויתי בעבר! המרצים לא העבירו לנו את הידע וסיכמו עבורנו את המאמרים. לראשונה- האחריות על הלמידה הייתה שלי (לקרוא את המאמר ולבצע משימות שונות בבית ביחד או לבד) ובכיתה עשינו הרבה דברים שהם לא לסכם את המאמר או לקרוא אותו (מעגלי רפלקציה על תהליך הלמידה, דיוני עומק על נושאים שעולים מהמאמרים, העמקה והבנייה של המאמר בכיתה, עבודה בקבוצות וכו). תהליך הלמידה היה מרתק ומשמעותי עבורי!! עם סיום לימודי התואר השני, יצאתי לדרך חדשה וכעת אני עובדת בעמותת תפוח. במסגרת התפקיד שלי אני מייעצת למורים כיצד לעצב שיעורים המותאמים לחיים בחברת המידע בשילוב טכנולוגיות וכלים דיגיטליים. אני מרגישה שבזכות הלימודים בתוכנית, יש לי את היכולת, הידע והכלים לבצע את התפקיד בהצלחה. אני נעזרת על בסיס יום יומי במאמרים שקראנו ושואבת המון השראה ורעיונות מהאופן שבו חוויתי את תהליך הלמידה בתוכנית ומהדרך שבה המרצים עצבו את סביבות הלמידה עבורנו. בנוסף, התקבלתי לתוכנית העמיתים של MindCET (תוכנית יזמות למורים). הפרויקט שלי עוסק בנושא של 'אוריינות דיגיטלית' וכמובן שההשראה הגיעה מהקורס של ד"ר שרית ברזלי בנושא 'אוריינות דיגיטלית' שהיה משמעותי במיוחד עבורי. אין לי ספק שלולא הלימודים בתוכנית לא הייתי נמצאת במקום שאני בו היום. תודה רבה!
ד"ר יקי (יעקב) דיין, בוגר תואר שלישי בתוכנית
יוני, 2016
לתוכנית לטכנולוגיות בחינוך הגעתי מתוך רצון עז להבין לעומק את הקשר בין טכנולוגיות לבין חינוך, למידה, הנעה והנאה. לרכוש עבורי את הכלים להבחין בין טפל ועיקר, בין פופוליזם ודעות לבין עובדות ותיאוריות למידה שונות. אני לא מגיע מרקע ״רגיל״ של חינוך. מהנדס אלקטרוניקה (טכניון), עם הרבה מאוד שנים בהייטק, בית ש״נושם״ חינוך, ושנים של התנדבות בתחום החינוך הא-פורמלי ועשיה חינוכית בתנועת הצופים.
למרות (ואולי בזכות) רקע זה, פרופ׳ יעל קלי הסכימה להנחות אותי בדרכי במסלול הישיר לדוקטורט. את ההמלצה הטובה ביותר קיבלתי ביום הראשון להגעתי לאוניברסיטה מפרופ׳ דני בן-צבי. הוא יעץ לי לא להסתכל על כותרות הקורסים – אלא על מי שמעביר אותם. לקחת מכל אחד מהם לא רק את מה שהוא מלמד, אלא גם להכיר את אישיותו, דעותיו ועשייתו. המלצה מעולה זו אני מעביר בחום הלאה – עבורי זה הפך את תקופת הלימודים והמחקר בתוכנית למשמעותית, מאתגרת אינטלקטואלית, ומהנה. כשהתחלתי את דרכי בתוכנית כלל לא היה לי ברור מה אעשה עם זה בסוף הדרך. בשבוע שבו קיבלתי את ההודעה שהדוקטורט אושר סופית – נהיה לי ברור שמה שאני רוצה לעשות ״כשאהיה גדול״ זה ליצור שינוי משמעותי בשטח. חיבור בין יזמויות בתחום טכנולוגיות בחינוך לבין מערכות החינוך השונות ברמה הלאומית. כאיש עסקים, ״הצלחה״ נחשבת בעיני מעבר ליישום מחקרי על מספר קטן של תלמידים. הצלחה בעיני משלבת הצלחה עיסקית עם מצוינות ושילוב נכון של טכנולוגיות לקידום הלמידה. לכן יזמתי והקמתי את ״אדטק ישראל״ – גוף עסקי המאגד בתוכו את כל היזמים, הסטארטאפים, והחברות בתחום טכנולוגיות בחינוך. (http://edtech.org.il). ישנם בארץ כ- 120 סטארטאפים וחברות בתחום, ולחלקם מוצרים מעולים שזוכים גם להצלחה בינלאומית. לעשיה שלי הצטרפו רבים וטובים – שמאמינים שלישראל יש את היכולה להיות בחוד החנית של תחום החינוך בעולם, ושחיזוק משמעותי של הסקטור העסקי הזה יוביל למגוון רחב של רעיונות חדשניים וטכנולוגיות מתקדמות שישפיעו על מערכת החינוך הישראלית הצמאה לשינוי. בחודש יוני 2016 יתקיים כנס האדטק הישראלי הראשון, אותו יזמתי. בכנס זה תציג תעשית האדטק הישראלית את מיטב מוצריה בפני אנשי חינוך, משלחות בינלאומיות, מובילי דיעה ויזמי אדטק מרחבי העולם. http://www.edtechsummit.org.il. אני מאמין שכנס כזה הינו עוד נדבך חשוב בקידום הטכנולוגיות בחינוך ברמה הלאומית. נתראה שם!
טלי בן ארוש, בוגרת מחזור ו', תואר שני
אפריל , 2014
רציתי לעדכן אתכם שהתחלתי דרך חדשה בחברת משחקי המחשב. אני לוקחת חלק בפרויקט העוסק בפיתוח עברית כשפה שנייה ב- 300 בתי ספר בעולם. מטרת הפרויקט היא לעשות דיגיטציה מושכלת לכל תוכנית הלימודים ולהתאימה למאה ה-21.
חלק ניכר מתפקידי הוא לחקור טכנולוגיות, כמו למשל: משחקים חינוכיים, אפליקציות, ספרים דיגיטליים, עולמות וירטואליים וכמובן משחקת המון. על בסיס חקירה זו, אני מאפיינת את המוצרים ומשלבת את הטכנולוגיה המתאימה בפרויקט.
רציתי להגיד המון תודה על הידע שרכשתי בתוכנית! אחת הסיבות שהתקבלתי לתפקיד היא העובדה שאני בוגרת תואר שני בטכנולוגיות בחינוך. התואר פותח לי דלתות רבות והזדמנויות להתפתח, לפתח ולהוביל פרויקטים פורצי דרך!
תודה רבה על קורסים מעשירים, יחס נעים ואכפתי, דלת פתוחה.
04.06.2024
ברכות לד"ר אסנת אטיאס, על קבלת התואר.
נושא עבודת הדוקטורט של אסנת הוא: "חיזוק החינוך המדעי באמצעות מדע אזרחי בבית הספר: שיתוף אותנטי של בתי ספר במחקר מדעי".
אסנת כותבת כך על מחקרה: מדע אזרחי הינו פרקטיקה מדעית בו אנשים שאינם מדענים לוקחים חלק בביצוע מחקר מדעי. מחקר הדוקטורט נערך בהנחייתן של פרופ' יעל קלי ופרופ' איילת ברעם צברי, ובחן כיצד השתתפות של תלמידים במדע אזרחי, כחלק מלימודיהם בבית הספר, יכולה לקדם גישה לחינוך מדעי בה תלמידים הינם משתתפים משמעותיים ביצירה של ידע מדעי הרלוונטי לאתגרים עכשווים.
במסגרת המחקר הופעלו פרויקטים של מדע אזרחי בשלושה בתי ספר, תוך תכנון ועיצוב משותף של חוקרי חינוך, צוותי הוראה, ומדענים המובילים מחקר בתחומים אקולוגיים. כמו כן, באמצעות הסתכלות רוחבית על מספר פרויקטים שונים של מדע אזרחי, נבחנה מערכת היחסים שנבנית בין בתי הספר למדענים בפרויקטים אלו, היכולת של הפרויקטים לייצר ערך הדדי עבור התלמידים, צוותי ההוראה והמדענים המשתתפים, והאפשרויות הנפתחות בפני צוותי הוראה ותלמידים לתרום תרומה משמעותית למחקר.
ממצאי המחקר מצביעים על כך שעל אף שפרויקטי המדע האזרחי היוו כר פורה ליחסי הדדיות בין הצדדים המעורבים, מורים ומדענים שלקחו חלק הדגישו את הערך החינוכי העולה מן הפעילות המשותפת, יותר מאשר הערך המדעי. מסקנות המחקר מציעות כי ערעור מתון של יחסי הכוחות בין בתי הספר והמדענים בשותפויות, ומתן אוטונומיה גדולה יותר לתלמידים ולמורים בפעולות הקשורות למחקר, יכולה לחזק הן את הערך החינוכי והן את הערך המדעי העולים מפרויקטים אלו.
מסע הדוקטורט היה ארוך, ולעיתים היה נראה שהוא לא יגמר. שנת הקורונה נפלה על השנה השנייה שבה אמור היה להתקיים איסוף נתונים משמעותי, ובתי הספר לא היו זמינים להשתתפות בפעילות החינוכית הנלווית למחקר. מהלך המחקר קיבל תפנית כאשר יישמתי תוכנית מחקר חלופית, ממנה צמחו שלושה מאמרים המהווים את עיקר הדוקטורט. זכיתי להיות חלק משתי קבוצות מחקר נהדרות. אני מודה מכל הלב על הליווי של המנחות ושל חברות וחברי קבוצות מחקר, ועל הסביבה הנעימה, התומכת, והמצמיחה שהם סיפקו עבורי.
אסנת יקרה, ברכות על קבלת התואר! אנחנו בטוחים שעוד נשמע עליך רבות!
04.06.2024
ברכות לד"ר אסנת אטיאס, על קבלת התואר.
נושא עבודת הדוקטורט של אסנת הוא: "חיזוק החינוך המדעי באמצעות מדע אזרחי בבית הספר: שיתוף אותנטי של בתי ספר במחקר מדעי".
אסנת כותבת כך על מחקרה: מדע אזרחי הינו פרקטיקה מדעית בו אנשים שאינם מדענים לוקחים חלק בביצוע מחקר מדעי. מחקר הדוקטורט נערך בהנחייתן של פרופ' יעל קלי ופרופ' איילת ברעם צברי, ובחן כיצד השתתפות של תלמידים במדע אזרחי, כחלק מלימודיהם בבית הספר, יכולה לקדם גישה לחינוך מדעי בה תלמידים הינם משתתפים משמעותיים ביצירה של ידע מדעי הרלוונטי לאתגרים עכשווים.
במסגרת המחקר הופעלו פרויקטים של מדע אזרחי בשלושה בתי ספר, תוך תכנון ועיצוב משותף של חוקרי חינוך, צוותי הוראה, ומדענים המובילים מחקר בתחומים אקולוגיים. כמו כן, באמצעות הסתכלות רוחבית על מספר פרויקטים שונים של מדע אזרחי, נבחנה מערכת היחסים שנבנית בין בתי הספר למדענים בפרויקטים אלו, היכולת של הפרויקטים לייצר ערך הדדי עבור התלמידים, צוותי ההוראה והמדענים המשתתפים, והאפשרויות הנפתחות בפני צוותי הוראה ותלמידים לתרום תרומה משמעותית למחקר.
ממצאי המחקר מצביעים על כך שעל אף שפרויקטי המדע האזרחי היוו כר פורה ליחסי הדדיות בין הצדדים המעורבים, מורים ומדענים שלקחו חלק הדגישו את הערך החינוכי העולה מן הפעילות המשותפת, יותר מאשר הערך המדעי. מסקנות המחקר מציעות כי ערעור מתון של יחסי הכוחות בין בתי הספר והמדענים בשותפויות, ומתן אוטונומיה גדולה יותר לתלמידים ולמורים בפעולות הקשורות למחקר, יכולה לחזק הן את הערך החינוכי והן את הערך המדעי העולים מפרויקטים אלו.
מסע הדוקטורט היה ארוך, ולעיתים היה נראה שהוא לא יגמר. שנת הקורונה נפלה על השנה השנייה שבה אמור היה להתקיים איסוף נתונים משמעותי, ובתי הספר לא היו זמינים להשתתפות בפעילות החינוכית הנלווית למחקר. מהלך המחקר קיבל תפנית כאשר יישמתי תוכנית מחקר חלופית, ממנה צמחו שלושה מאמרים המהווים את עיקר הדוקטורט. זכיתי להיות חלק משתי קבוצות מחקר נהדרות. אני מודה מכל הלב על הליווי של המנחות ושל חברות וחברי קבוצות מחקר, ועל הסביבה הנעימה, התומכת, והמצמיחה שהם סיפקו עבורי.
אסנת יקרה, ברכות על קבלת התואר! אנחנו בטוחים שעוד נשמע עליך רבות!
04.06.2024
ברכות לד"ר אסנת אטיאס, על קבלת התואר.
נושא עבודת הדוקטורט של אסנת הוא: "חיזוק החינוך המדעי באמצעות מדע אזרחי בבית הספר: שיתוף אותנטי של בתי ספר במחקר מדעי".
אסנת כותבת כך על מחקרה: מדע אזרחי הינו פרקטיקה מדעית בו אנשים שאינם מדענים לוקחים חלק בביצוע מחקר מדעי. מחקר הדוקטורט נערך בהנחייתן של פרופ' יעל קלי ופרופ' איילת ברעם צברי, ובחן כיצד השתתפות של תלמידים במדע אזרחי, כחלק מלימודיהם בבית הספר, יכולה לקדם גישה לחינוך מדעי בה תלמידים הינם משתתפים משמעותיים ביצירה של ידע מדעי הרלוונטי לאתגרים עכשווים.
במסגרת המחקר הופעלו פרויקטים של מדע אזרחי בשלושה בתי ספר, תוך תכנון ועיצוב משותף של חוקרי חינוך, צוותי הוראה, ומדענים המובילים מחקר בתחומים אקולוגיים. כמו כן, באמצעות הסתכלות רוחבית על מספר פרויקטים שונים של מדע אזרחי, נבחנה מערכת היחסים שנבנית בין בתי הספר למדענים בפרויקטים אלו, היכולת של הפרויקטים לייצר ערך הדדי עבור התלמידים, צוותי ההוראה והמדענים המשתתפים, והאפשרויות הנפתחות בפני צוותי הוראה ותלמידים לתרום תרומה משמעותית למחקר.
ממצאי המחקר מצביעים על כך שעל אף שפרויקטי המדע האזרחי היוו כר פורה ליחסי הדדיות בין הצדדים המעורבים, מורים ומדענים שלקחו חלק הדגישו את הערך החינוכי העולה מן הפעילות המשותפת, יותר מאשר הערך המדעי. מסקנות המחקר מציעות כי ערעור מתון של יחסי הכוחות בין בתי הספר והמדענים בשותפויות, ומתן אוטונומיה גדולה יותר לתלמידים ולמורים בפעולות הקשורות למחקר, יכולה לחזק הן את הערך החינוכי והן את הערך המדעי העולים מפרויקטים אלו.
מסע הדוקטורט היה ארוך, ולעיתים היה נראה שהוא לא יגמר. שנת הקורונה נפלה על השנה השנייה שבה אמור היה להתקיים איסוף נתונים משמעותי, ובתי הספר לא היו זמינים להשתתפות בפעילות החינוכית הנלווית למחקר. מהלך המחקר קיבל תפנית כאשר יישמתי תוכנית מחקר חלופית, ממנה צמחו שלושה מאמרים המהווים את עיקר הדוקטורט. זכיתי להיות חלק משתי קבוצות מחקר נהדרות. אני מודה מכל הלב על הליווי של המנחות ושל חברות וחברי קבוצות מחקר, ועל הסביבה הנעימה, התומכת, והמצמיחה שהם סיפקו עבורי.
אסנת יקרה, ברכות על קבלת התואר! אנחנו בטוחים שעוד נשמע עליך רבות!