מה לומדים בתוכנית לטכנולוגיות בחינוך?

הלימודים בתוכנית לטכנולוגיות בחינוך עוסקים בשילוב של טכנולוגיות חדשניות (מחשב, אינטרנט, מכשירים ניידים, וכדומה) בתהליכי למידה, הוראה והדרכה. במהלך הלימודים הסטודנטים חוקרים מגוון רחב של נושאים ונקודות מבט לגבי טכנולוגיה, הוראה ולמידה ותהליכי הגומלין הפועלים ביניהם. אנו עוסקים בתהליכים חינוכיים המשלבים טכנולוגיות חדשניות למגוון לומדים (כולל תלמידים בעלי צרכים מיוחדים וחינוך למבוגרים), במערכות החינוך השונות. תוכנית הלימודים מסייעת ללומדים בגישור בין תיאוריה ומעשה, באמצעות הענקת תשתית עיונית ומחקרית, שמסייעת בתכנון ובהפעלה של תוכניות ופרויקטים חינוכיים אינטרדיסציפלינריים עתירי טכנולוגיה, המיועדים לילדים ולמבוגרים.

מהם תחומי הלימוד בתוכנית לטכנולוגיות בחינוך?

הקורסים בתוכנית לטכנולוגיות בחינוך עוסקים בארבעה היבטים מרכזיים של טכנולוגיות חינוכיות: למידה והוראה, טכנולוגיה, עיצוב ומתודולוגיה.

  • למידה והוראה: תהליכי למידה, הוראה והדרכה, והערכתם. הפסיכולוגיה של הלמידה. היבטים קוגניטיביים ורגשיים של הלמידה.
  • טכנולוגיה: איפיונים, חידושים, כיווני התפתחות עתידיים, פוטנציאל והשפעות של טכנולוגיות מתקדמות ושימושיהן בחינוך.
  • עיצוב: עיצוב טכנולוגיות חינוכיות ועיצוב סביבות למידה והדרכה עתירות טכנולוגיה.
  • מתודולוגיה: שיטות מחקר הממוקדות במחקר של שילוב טכנולוגיות במעשה החינוכי.

התוכנית שואפת לכך שתלמידיה יזכו במהלך לימודיהם להיחשף לשילוב מיטבי של ארבעת ההיבטים. בכל אחד מההיבטים משולבים לימודי תיאוריה והגות, מחקר, יישום והערכה.

מהם תנאי הקבלה לתוכנית לטכנולוגיות בחינוך?

לתוכנית לטכנולוגיות בחינוך יכולים להירשם מועמדים, שעומדים הן בתנאי הקבלה של החוג למדעי הלמידה וההוראה לתואר מוסמך, והן בדרישות ייחודיות של התוכנית. דרישות הקבלה הן:

  • תואר ב"א ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ, או בחו"ל, בשני חוגים שאחד מהם חינוך.
  • יידונו גם מועמדים בעלי תואר ראשון שאינו בחינוך. תלמידים אלה ידרשו ללימודי השלמה.
  • ממוצע של 80 לפחות בכל אחד מחוגי הלימוד לתואר הראשון.
  • ציון של 80 בבחינת כניסה באנגלית לתואר מוסמך של החוג למדעי הלמידה וההוראה.

הערות נוספות

  • תנאי הקבלה בפועל עשויים להיות גבוהים מן המפורט לעיל, בשל מספר המקומות המוגבל בתוכנית.
  • עדיפות תינתן לבעלי ידע וניסיון קודמים בשלוב טכנולוגיות מתקדמות בחינוך.
  • אין כל התחייבות לקבל מועמדים לתוכנית, גם אם עברו את תנאי המינימום הנדרשים.

תהליכי המיון

מיון המועמדים מתבסס על שאלון אישי, מכתבי המלצה, דוגמה של כתיבה (מאמר קצר), ציוני התואר הראשון, ציון בבחינת הכניסה באנגלית, וראיון אישי.

הערה: המידע בדף זה נועד לסייע בתכנון לימודכם בתוכנית לטכנולוגיות בחינוך. עם זאת, המידע המלא והכללים המחייבים מצויים בשנתון האוניברסיטה. בכל מקרה של אי התאמה, יש להסתמך על השנתון.

אלו לימודי השלמה נדרשים בתוכנית לטכנולוגיות בחינוך?

לימודי השלמה יידרשו, במקרה הצורך, על בסיס החסרים בהשכלה של המועמד/ת. הדרישות והתנאים המדויקים של לימודי השלמה יהיו על פי הנהוג בחוג ללמידה, הוראה והדרכה ועל-פי תקנון הרשות ללימודים מתקדמים של אוניברסיטת חיפה. כל קורסי ההשלמה הנדרשים יינתנו במסגרת קורסים קיימים באוניברסיטת חיפה.

דוגמאות לקורסי השלמה: פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה חברתית, סוציולוגיה של החינוך, השלמות בשיטות מחקר, מערכת החינוך בישראל.

מהו היקף הלימודים הפורמליים בתוכנית? האם ישנן ציפיות נוספות מהלומדים בתוכנית?

היקף הלימודים הנדרש מן התלמידים בתוכנית לטכנולוגיות מתקדמות בחינוך הוא 36 שעות סמסטריאליות (שש"ס) במסלול עם עבודת גמר (תזה), ו- 40 שש"ס במסלול ללא עבודת גמר*.

מומלץ לחלק את הקורסים כך שבסמסטר הראשון ללימודים לא יהיה עומס רב מידי, על מנת להקל על ההתאקלמות ללימודים, תוך הקפדה על ההמלצות הרישום לשנת לימודים הראשונה.

פרטים נוספים ניתן למצוא בעמוד "שנתון ההתוכנית" (קישור בתפריט מימין).

בנוסף לחובות הפורמאליות הללו, אנו מצפים מהסטודנטים להיות שותפים פעילים בקהילה הלימודית של התוכנית: השתתפות בסמינרי התוכנית, דיונים בקהילות וירטואליות של התוכנית, פעילויות בנייה ואחזקה של אתר הסטודנטים של התוכנית, וכדומה.

הערה: המידע בדף זה נועד לסייע בתכנון לימודכם בתוכנית לטכנולוגיות בחינוך. עם זאת, המידע המלא והכללים המחייבים מצויים בשנתון האוניברסיטה. בכל מקרה של אי התאמה, יש להסתמך על השנתון.

 
אילו מיומנויות מחשב נדרשות מתלמידי התוכנית לטכנולוגיות בחינוך?

מהמועמדים לתוכנית נדרשים ידע ומיומנויות מחשוב ותקשוב ברמה גבוהה, למשל, בקיאות בכלי גוגל השונים, בניית אתרים וכדומה.

התלמידים בתוכנית נדרשים להגיע לשיעורים עם מחשב נישא אישי.

למה כדאי ללמוד דווקא בחיפה?

אוניברסיטת חיפה שוכנת על אחד מרכסיו הגבוהים ו"עוצרי הנשימה" של הכרמל. מראה ההר, הים והעמק הנגלים מכל עבר מעצימים את חווית הלימודים בקמפוס. כאוניברסיטה של הצפון, מתקיים בה דו קיום חי, יומי ומתמשך בין סטודנטים ערבים, יהודים, דרוזים, ואחרים. המפגש המשותף בין הדתות והתרבויות השונות מעשיר את הלומד וחושף אותו לקשת רחבה של דעות ועמדות ועושה את החיים האקדמיים מעניינים.

אוניברסיטת חיפה שמה את הסטודנט במרכז והופכת את החוויה האקדמית להתנסות אישית מרתקת בסביבה אנושית נעימה ותומכת. היחס לסטודנטים הוא בדרך כלל מצוין וההרגשה היא שמכירים אותך ולא מתייחסים אליך כאל עוד "מספר". אנו מציעים לכם לבוא לבקר בקמפוס ובתוכנית ולהתרשם בעצמכם.

הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה מאופיינת בשילוב של שלושה היבטים: מצוינות אינטלקטואלית ומחקרית, יחס אישי חם ומסביר פנים ותחושת אחריות ונתינה לחברה כולה ולמערכת החינוך בפרט. היבטים אלו באים לידי ביטוי בתוכניות הלימוד שהפקולטה וחוגיה מציעים, במחקר המעמיק והמרתק של חברי הסגל בפקולטה ובפרויקטים יישומיים רבים שחברי הפקולטה וגופים שונים בתוכה עוסקים בהם. הפקולטה לחינוך שבאוניברסיטת חיפה מיוחדת בהצעתה שפע של 'חוגים' והתמחויות בשדה החינוך המאפשרים לסטודנטים בכל תוכנית להכיר מגוון רחב של תחומים חינוכיים ושל אנשי מפתח במקום אחד.

מה ניתן לעשות עם תואר שני ב"טכנולוגיות בחינוך"? אילו כיוונים נפתחים בפני עם גמר הלימודים בתוכנית לטכנולוגיות מתקדמות בחינוך?

אנו צופים שמגוון של אפשרויות תעסוקה יעמדו בפני בוגרי התוכנית. זהו תחום חדש יחסית, שחסרים בו אנשי מקצוע רבים. נציין מספר אפשרויות, בודאי לא את כולן:

  • קריירה אקדמית בתחום של טכנולוגיות חינוכיות.
  • הוראה במוסדות להשכלה גבוהה ובמכללות למורים, וכן במוסדות רבים שמלמדים נושאים הקשורים לטכנולוגיות חינוכיות.
  • הנחיה, ריכוז והדרכה בתחום טכנולוגיות חינוכיות מתקדמות במערכות חינוך פורמאליות ובלתי פורמאליות: רכזי אשכולות, רכזי תקשוב, וכדומה.
  • עבודה במחלקות הדרכה של תעשיות עתירות ידע (תעשיות הי-טק).
  • פיתוח תוכנות, משחקים ולומדות לחינוך.
  • עיצוב ופיתוח סביבות לימוד מתוקשבות.
  • ייעוץ לקובעי המדיניות בתחום בדרג המקומי-קהילתי, ובדרג הארצי.
האם ניתן לשבץ את קורסי הלימוד בתוכנית לטכנולוגיות בחינוך ביום לימודים אחד?

הקורסים בתוכנית לטכנולוגיות מתקדמות בחינוך מתרכזים בעיקר ביום אחד בשבוע – יום רביעי.

המערכת ביום רביעי כוללת שיעורים משעה 8:30 ועד 16:00 ובהמשך מ- 16:15 עד 17:45 מתקיימים פעילויות נוספות: סמינר התוכנית, קורסי הקהילה ופעילויות מיוחדות.

במערכת הלימודים מתקיימים גם מספר קורסים בלמידה מרחוק, שמאפשרים גמישות יתר בבניית המערכת.

מהו מסלול ישיר לדוקטורט?

להלן פרטים מתוך אתר הרשות ללימודים מתקדמים של אונ' חיפה:

מסלול ישיר לדוקטורט

מסלול לימודים זה מיועד לתלמידים מצטיינים, בעלי תואר בוגר בציון של 90 לפחות בכל אחד מחוגי הלימוד, שיש ברצונם להמשיך ברצף לקראת לימודי דוקטורט ושהחוג רואה בהם מועמדים ללימודי תואר שלישי.

לפרטים על התוכנית אנא הכנסו לאתר הרשות ללימודים מתקדמים.

אחת מאפשרויות התעסוקה לבוגרי התוכנית לטכנולוגיות מתקדמות בחינוך היא השתלבות בעבודה במחלקות הדרכה של תעשיות הייטק. למה הכוונה? האם נדרש ידע קודם במחשבים?

Today there is a growing need for education or training specialists to support the utilization and deployment of new technologies (software and hardware). Large Hi-Tech companies such as IBM, Intel and Microsoft have their own training departments to address their internal and external learning needs. In smaller companies (Such as: Beeper Motorola) it is usually the Human Resources department who takes care of the training needs or simply outsource it to consulting companies (who provides learning solutions and training products). Those companies are usually seeking for instructional designers, developers or project managers. Of course, background in education and technology is important as well as your ability and willingness to consistently learn about new technologies, understand the learning needs of your audience and to be able to execute your expertise.

The Innovative Technology in Education MA program will give you a better understanding of how to improve learning and how to leverage teaching using different methods and technologies. It will provide you with different learning theories and possibilities. The understanding of how people learn is what will set you apart in the job market. If you are interested in learning about some of the technologies currently used to deliver learning solutions in the market today there are several Websites that can give you more information of what's out there.