נלחמות ונלחמים בפייק ניוז
מצגות ופעילויות לבתי ספר
בעקבות גל המידע הכוזב ששוטף את הרשתות עקב המצב הבטחוני, לפניכם שלוש מצגות ללמידה על תופעת המידע הכוזב ועל דרכי התמודדות עימה. כל מצגת כוללת פעילויות לתלמידים ולתלמידות ושקף מערך שיעור למורה.
שימו לב, כדי לפתוח את הקישורים שבמצגת, יש להוריד אותה.
חומרים נלווים למצגת "היכרות עם מידע כוזב ברשת":
– פוסטר חמישה סוגים של מידע כוזב (PDF, JPG)
– דף פעילות – מפריכים פייקים
– דף פעילות – "רשת של שקרים": על עכבישים ומידע כוזב
חומרים נלווים למצגת "ארגז כלים להערכת אמינות מידע":
– פוסטר הערכת אמינות בארבעה צעדים (PDF, JPG)
– דף תרגול של ארבעת הצעדים (גירסה לשליחה, גירסה להדפסה). דף זה כולל את התרגילים מתוך המצגת.
– דף פעילות – הערכת מידע ברשת בעזרת ארבעת הצעדים. דף זה כולל הערכה מודרכת של מידע שהתלמידים.ות בוחרים.ות.
על הרקע לתכנית:
- פייק ניוז? לא תודה! כך תלמדו את התלמידות והתלמידים להילחם במידע כוזב ברשת – כתבה מאת פרופ' שרית ברזלי על המטרות והעקרונות החינוכיים של התכנית "נלחמות ונלחמים בפייק ניוז".
הדרכה לחדרי מורים ומורות:
אנו מציעות הדרכות קצרות בזום לצוותי מורים ומורות על תכני התכנית "נלחמות ונלחמים בפייק ניוז" ועל מתן מענה חינוכי לתופעת הפייק ניוז המזיק ברשתות. ההדרכות ניתנות חינם על-ידי חברות סגל וסטודנטיות לתארים מתקדמים מאוניברסיטת חיפה. כדי לתאם הדרכה, אנא מלאו את הטופס המקוון וניצור עמכם קשר.
סרטונים קצרים בעקבות המצב:
-
אל תעבירו שמועות בווטסאפ! (סרטון של כאן דיגיטל)
-
רות מבקשת: אל תפיצו פייק ניוז וסרטונים קשים (סרטון של כאן דיגיטל)
מדריכים נוספים לגבי הערכה וסינון של מידע:
-
אמת או קשקוש? מדריך קצר לזיהוי מידע אמין באינטרנט (איגוד האינטרנט הישראלי)
-
כך נגן על עצמנו מפני חשיפה לא מבוקרת לתכנים פוגעניים וגרפיים ברשתות החברתיות בשעת חירום ולחימה (איגוד האינטרנט הישראלי)
-
הסרטונים שמופצים גובים מחיר נפשי רב. כך תצמצמו את החשיפה אליהם (דה מרקר)
פעילויות נוספות על הערכת מידע:
-
מידע שגוי: זה מידבק! – משחק רשת שמלמד כיצד להעריך אמינות מידע ברשתות חברתיות (אוניברסיטת חיפה)
-
אוסף פרקטיקות ופעילויות בנושא הערכת מקורות מידע (פורטל משרד החינוך)
-
איך לזהות פייק היסטורי באינטרנט? – סרטון מתוך תכנית יהלום (מט"ח ומשרד החינוך)
-
קורס תקשורת המדע בקמפוס IL – פרק 4, סעיף 4, כולל סרטונים, טקסטים, ודוגמאות שמלמדים פיתוח חשיבה ביקורתית וזיהוי ידיעות כזב
ערוצי בדיקת עובדות בישראל:
-
לא רלוונטי – אתר ותיק של חנן כהן שבודק שמועות והודעות שרשרת. האתר בודק שמועות שהופצו בעקבות המצב הבטחוני.
-
פייק ריפורטר – אתר וערוץ בדיקת עובדות וזיהוי פרופילים מזוייפים. שימו לב: חלק מהתכנים עלולים להיות קשים לצפייה.
-
בודקים – ערוץ בדיקת עובדות. שימו לב: חלק מהתכנים עלולים להיות קשים לצפייה.
-
מהצד שלנו – רק עובדות על המלחמה עם גיא זוהר (כאן) – שימו לב: חלק מהתכנים עלולים להיות קשים לצפייה.
-
המשרוקית של גלובס – שימו לב: חלק מהתכנים עלולים להיות קשים לצפייה.
הרחבה לגבי תופעת המידע כוזב ותופעות "פוסט אמת" נוספות:
- תופעות ה"פוסט-אמת": הגדרות, השלכות, ופתרונות חינוכיים – סקירה מאת שקד דברן ופרופ' אילת ברעם-צברי (מוסד שמואל נאמן)
- התמודדות חינוכית עם תופעת ה"פוסט-אמת": ארבע נקודות מבט – מאמר מעובד על-פי מאמר מאת פרופ' שרית ברזלי ופרופ' קלרק צ'ין (עלון המורים לביולוגיה ולמדעי הסביבה)
- האמת על פייק ניוז – סקירה מאת ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר (המכון הישראלי לדמוקרטיה)
- גיליון על מדע ואמון הציבור (עלון המורים לביולוגיה ולמדעי הסביבה)
- פייק ניוז וקורונה אמיתית – הרצאה של פרופ' אילת ברעם-צברי לתלמידות ולתלמידים בחטיבת הביניים על ידיעות כזב במגפת הקורונה (משרד החינוך)
- תקשורת בעידן הפוסט-אמת, הרצאה של פרופ' אילת ברעם-צברי – הרצאה על מידע כוזב מדעי (האקדמיה הישראלית הצעירה)