המלצות כלליות לטיפוח קהילת למידה מקוונת
בחינוך הגבוה

התוכנית לטכנולוגיות בחינוך – אוניברסיטת חיפה

בעקבות המעבר להוראה מרחוק, בשל וירוס הקורונה, אספנו את ההצעות השימושיות הבאות על מנת לסייע בהעברת שיעורים תוך שיתוף פעולה משמעותי בעת הלמידה מרחוק.

כאשר מקיימים מפגש מקוון…

אין צורך בהרצאות ארוכות!

הקליטו את עצמכם במחשב או בטלפון ותנו לסטודנטים לצפות בהרצאות בזמנם החופשי. הזמן בעת המפגש המקוון צריך להיות מנוצל לצורך שיתוף ודיון. 


היו מוכנים לבצע התאמות בגישת הלימוד

מודלים להוראה המבוססים בעיקרם על הרצאות ומבחן סוף סמסטר אינם מנצלים את מלוא היתרונות וההזדמנויות של למידה מקוונת. אם עד כה לימדתם כך, כדאי להתייחס למצב שנוצר בתור הזדמנות למצוא דרך שתאפשר לסטודנטים שלכם להיות לומדים פעילים ושיתופיים יותר.


מומלץ להקדיש זמן לשיחה על נושאים אישיים

זכרו שבזמנים כאלה המשתתפים בדיון עלולים להיות תחת לחץ כבד. אפשר להתחיל בסבבים בהם אנשים יכולים לספר על עצמם. שיחות כאלה הן חיוניות אם ברצוננו שהאנשים יהיו נוכחים ופעילים בעת דיונים המבוססים על שיתוף ברעיונות. הקשבה למצבם של אנשים, האחריות המוטלת על כתפיהם, ואפילו דברים קטנים כגון מה אכלו, עשויה לסייע בהקניית הערכה זה לזו, ובבנייה של קהילה המשרה תחושה של ביטחון.


צרו נורמות של פגישה מקוונת

השקיעו מאמצים בבנייה של נורמות למידה שיתופית לפגישות מקוונות. המצב הזה חדש לכולם. בדיוק כפי שמרצים צריכים לעצב את האופן שבו מתקיימים דיונים בכיתה הפיזית, כך עליכם להביא את כולם להיות מעורבים בחשיבה על איך ללמוד ביחד בפגישות מקוונות. אפשר להעלות נושאים לדיון כגון: "איך נאפשר לכולם להישמע?" או "איך נוכל לשמור על סבלנות ועל גמישות?". דיונים מוצלחים על נורמות מתמקדים בהתנהגות של אנשים ומאפשרים לפתרונות טכניים לצמוח מתוכם.


השתמשו בחדרי לימוד (breakout rooms)

רוב הפלטפורמות לפגישות מקוונות תומכות באפשרות לעבוד בקבוצות בחדרים. עשו בזה שימוש! הדבר האחרון שמישהו ירצה להיות הוא להיות שקט ופאסיבי למשך זמן ממושך. חדרי לימוד מספקים הזדמנות פז לסטודנטים להיות פעילים ולהשתלב בדיונים, ובכך לשבור את המונוטוניות של דיוני מליאה.


המנעו מהקלטת הפגישות

על אף היתרונות שבהקלטת פגישות מקוונות, כמו האפשרות לחלוק את ההקלטה עם אלה שנבצר מהם להשתתף, זכרו שישנם גם חסרונות. החשוב מביניהם הוא ההגבלה של תחושת הביטחון של אנשים, המפחיתה את נכונותם לשתף את רעיונותיהם באופן פתוח. מכיוון שלמידה דורשת מאיתנו לעבוד עם רעיונות בוסריים או אפויים למחצה, היתרונות בהקלטה עלולים להתבטל בפני החסרונות. לפיכך, אם יש אפשרות כזו, צריך לקחת בחשבון את ההשלכות השליליות של הקלטות.


הפעילו את כל המצלמות!

כאשר מישהו לוחש סוד באוזנו של אחר בתוך קבוצה הכוללת אנשים נוספים, זה עלול להיות פוגע מאוד מבחינת האחרים החשים מחוץ למעגל. מידה מסויימת של שקיפות הכרחית על מנת ליצור פגישה פתוחה המושתתת על אמון. השארת מספר משתתפים עם מצלמות כבויות עלולה להשאיר את האחרים בתחושה שהם חשופים ולא בטוחים מה אחרים חושבים עליהם. אם כמובן, יש למישהו בעיות בחיבור, אפשר לחרוג מהכלל, אבל בכל מקרה אחר, על כל המצלמות להיות דלוקות.


פגישות צריכות להיות קצרות

לרוב האנשים לא קל לשבת מול המחשב בפגישה מקוונת למשך זמן ממושך. אם יש קבוצה גדולה, כדאי לשקול לחלק אותה לשתי קבוצות, וכך לעבוד עם קבוצות קטנות יותר בפגישות מקוונות, בעוד השאר עובדים באופן א-סינכרוני. אפשרות נוספת היא לקבוע זמנים להפסקות ולהזכיר לאנשים לקום ולחלץ איברים. בכל מקרה, חשוב להיות רגישים לנושא זה ולבוא עם ציפיות נמוכות יותר מאשר אלה הנהוגות בפגישות פנים-מול-פנים רגילות.


בקשו מהמשתתפים להשקיט טלפונים

כאשר אנשים נמצאים בנוחות של ביתם והטלפונים שלהם מוסתרים מחוץ לטווח הראיה של האחרים בפגישה מקוונת, גדלה התחרות עם המדיה החברתית ועם הסחות דעת. אמנם לא סביר (ולא הוגן) לבקש מאנשים להרחיק את הטלפונים לחלוטין, אבל יש להזכיר להם את האינטרס המשותף של הקהילה בכך שכולם יהיו נוכחים בדיון באופן מלא.


הציגו את שמכם, וקראו לאחרים בשמם

בדיוק כמו בפגישה פנים-מול-פנים, לוקח זמן להכיר אנשים. בעוד בפגישות מקוונות בדרך כלל שמות המשתתפים מוצגים לצד הוידאו שלהם, יש שמות קשים להגיה, ויש אנשים שאינם מזינים את שמם במקום המתאים לכך. פנייה לאנשים בשמם חיונית לשם בניית גיבוש קבוצתי, לכן יש לנקוט בצעדים המבטיחים שאנשים יקראו לאחרים בשמם, ויציגו את שמם שלהם באופן שיאפשר לאחרים לעשות זאת.


צרו מערכת עמיתים בזוגות (buddy system) לטיפול בבעיות טכניות

בעיות טכניות נפוצות בכל מערכת למידה מקוונת, ואחת הדרכים הטובות ביותר להימנע מבזבוז זמן רב בפתרון בעיות טכניות הוא יצירת מערכת סיוע עמיתים. דרך פשוטה לעשות זאת היא לבקש מכל סטודנט לדרג את עצמו בין 1 ל- 5 בהתבסס על יכולותיו הטכניות, ואז לחלק את הקבוצה לזוגות כאשר אלה עם דרוג נמוך יצוותו לאלה עם דירוג גבוה.

חשוב לזכור שהארגון מחדש של קורס כך שיהיה מתוקשב לחלוטין עלול להיות מלחיץ עבור מרצה בדיוק כפי שהוא מלחיץ עבור סטודנטים. לכן היו סבלנים כלפי עצמכם וזכרו שהדרך היחידה להשתפר היא ללמוד ביחד מתוך השיטות הטובות, כמו גם מהטעויות שלנו. אנחנו נמשיך לשתף אתכם! אם יש לכם שאלות נוספות, או אם אתם זקוקים לעצה, צרו איתנו קשר ב edtech.haifa.ac.il.

יותם הוד, דני בן-צבי, יעל קלי, שרית ברזלי, שרונה ט. לוי,

קרן ארידור, מיכל דביר, אורנית שגיא, & אורן גולן

התוכנית לטכנולוגיות בחינוך, אוניברסיטת חיפה, ישראל

לוגו אוניבסיטת חיפה