מענקי מחקר ופרסים בהם זכו תלמידי, בוגרי וסגל התוכנית החל משנת 2018:
7.8.2024
מדע אזרחי: שילוב של תלמידי בי"ס במחקר על שינה
לזכייה ולמחקר שותפים פרופ' ערן טאובר מהפקולטה למדעי הטבע, ופרופ' תמר שוחט מהפקולטה למדעי הרווחה והבריאות.
קבוצת הזוכים במענק זה, מהווה את חוד החנית בקידום חזון האוניברסיטה לקיימות חברתית וסביבתית במחקר או הוראה בנושאים חברתיים וסביבתיים, מתוך שאיפה לייצר שיתופי פעולה רב-מגזריים ולתרום באופן ישיר לחברה ו/או לסביבה.
1.9.2023
נושא המחקר: למידת המושג שיווי משקל דינמי על-פני דיסציפלינות בעזרתם ייצוגים מכניסטיים עם אוגמנטציה (הגברה) מערכתית
המחקר מבקש לפתח מסגרת מושגית חדש למונח מפתח בלמידת STEM: שיווי משקל דינמי. מושג זה יסודי להבנה של הרבה תופעות הקשורות בארגון דינמי, מצב בו מתקיים שינוי מתמיד, אך תוך שימור של דגם וסדר. בתחומים מדעיים שונים, קיימים קשיי למידה עיקשים ומתמידים של תופעה כביכול מלאת-סתירות של קיום בו-זמני של יציבות ושינוי. למחקר שתי מטרות עיקריות: (א) הקמת מסגרת מושגית על בסיס תיאורטי מדעי והתאמה קוגניטיבית ללמידה על שיווי משקל דינמי, בצורה שמאזנת מנגנון וסיבתיות עם כלליות ועמידות; (ב) פיתוח ייצוגים מוגברים (augmented) של מאפיינים מערכתיים על-פני תהליכים מכניסטיים, ייצוגי תפר SEAM, ובחינת למידתם עם תלמידים בנושאים מגוונים.
* SEAM (SystEms Augmented Mechanistic)
1.8.2023
שילוב בתי ספר ביוזמות לקידום החברה: פרדיגמה חדשה להפצת חדשנות חינוכית בחברת המידע
תכנית מפ"ץ הינה תכנית חדשה וייחודית המיועדת לתמוך במחקר איכותי במיוחד, המוגדר "פורץ דרך", בכל תחומי הדעת. מטרתה לספק תמיכה בהיקף רחב למחקר איכותי במיוחד שהינו בעל סיכון גבוה/תועלת גבוהה (high risk/high gain) המצריך מימון גדול משמעותית ושאינו ניתן להשגה באמצעות מענק המחקר האישי הרגיל.
השנה זכו בתוכנית מפ"ץ 13 חוקרים (3 במדעים מדוייקים וטכנולוגיה, 7 במדעי החיים והרפואה, 1 במדעי הרוח, ו 2 במדעי החברה). מחקרה של פרופ' קלי, הוא היחיד מבין המחקרים שעוסק בחינוך, והיחיד בו זכתה אוניברסיטת חיפה. המחקר זכה למימון של 4 מיליון ₪ לחמש השנים הבאות.
1.8.2023
5.6.2023
22.1.2023
ברכות חמות לד"ר שרית ברזילי ולפרופ' לינור הדר, מהחוג למדעי הלמידה וההוראה, על זכייתן במענק מחקר מטעם המדען הראשי של משרד החינוך.
נושא המחקר המוצע הוא ללמוד וללמד את מיומנויות דמות הבוגר.ת: יישום ובחינה של מודל למידה מקצועית של מורים.ות לקידום הוראה והערכה של אוריינות מידע דיגיטלית.
מטרת הצעת המחקר הזוכה היא ליישם ולבחון מודל למידה מקצועית שייסע למורים.ות לשלב את ההוראה וההערכה של המיומנויות הקוגניטיביות של דמות הבוגר.ת בתחומי הדעת. המודל יבחן ויתוקף בהקשר של שתי יכולות ליבה של אוריינות מידע דיגיטלית: (1) הערכת מידע ומקורות מידע מקוונים ו- (2) מיזוג והסקת מסקנות ממקורות מידע מקוונים מרובים.
במחקר ישתתפו כ- 128 מורים.ות וכ- 800 תלמידים.ות מחטיבות ביניים. המחקר יערך במתודה מעורבת וישלב מערך דמוי-ניסוי מבוקר עם ניתוח איכותני של תהליכי למידה והוראה. התוצר המרכזי של המחקר יהיה מודל שינוי ליישום המיומנויות הקוגניטיביות שזוהו במסמך המיומנויות בתוך תחומי הדעת בהקשר בית ספרי באמצעות למידה מקצועית של מורים.ות. המחקר יתמוך במדיניות על-ידי הצבעה על דרכים וכלים להטמעה מערכתית של המיומנויות שיותאמו לצרכים ולאתגרים של בתי-הספר בישראל. בנוסף, המחקר יעמיד לרשות מערכת החינוך חומרי הוראה, למידה, והערכה שיתמכו ביישום מערכתי של המיומנויות במגוון מקצועות לימוד.
19.1.2023
ברכות חמות לד"ר יותם הוד על הזכיה במענק מחקר מטעם משרד החינוך.
מטרת המחקר הזוכה היא לבחון את תוצאותיה של למידה במודל חינוכי חדשני, הנקרא "קהילות הומניסטיות בונות ידע" (HKBCs) במערכת החינוך הממלכתית בישראל. מודל זה נשען על תיאוריות למידה חדשניות ומובילות ברחבי העולם אשר נותנות מענה לצרכי החברה של ימינו. על בסיס תאוריות אילו, פותחו פדגוגיות וחומרי לימוד העומדים בקנה אחד עם מטרות דו"ח מיומנויות דמות הבוגרת והבוגר 2030, מטעם משרד החינוך.
מודל ה- HKBCs משלב שתי גישות בעלות מיקוד שונה, ללמידה בקהילה בכיתה. הגישה הראשונה מתמקדת בבניית ידע (KBC) ומתייחסת לאוריינטציה החברתית-תרבותית. פעילויות בגישה זו מאורגנות בדומה לאופן שבו ידע נבנה בעולם האמיתי. אוריינות דיגיטלית ואוריינות מידע באות לידי ביטוי בגישה זו, כאשר המשתתפים מקדמים את הרעיונות הקולקטיביים שלהם.
הגישה השניה הינה בעלת מיקוד הומניסטי (H) המדגישה מיומנויות בין-אישיות ותוך-אישיות, במטרה לתמוך בצמיחה והתפתחות של כל אחד ואחת מהמשתתפים. אנו סבורים כי שילוב גישות אלו יעודד למידה משמעותית, המאגדת מנעד רחב של מיומנויות הקשורות אלה באלה, ולא רק מערך מצומצם של מיומנויות מבודדות.
מודל ה-HKBC נחקר רבות, דבר המעיד על הפוטנציאל הטמון בו, כמודל הבשל לבחינה וליישום במערכת החינוך. ההשערה העומדת בבסיס הצעה זו היא שיישום מודל ה-HKBC עשוי לשפר את כישורי דמות הבוגר והבוגרת של הלומדים, בתחומי האוריינות הדיגיטלית ואוריינות המידע, כמו גם את המיומנויות הבין- והתוך-אישיות. זאת, תוך שמירה על היקף הידע והמיומנויות הדיסציפלינריים הנדרשים בתוכנית הלימודים המסורתית.
1.8.2022
21.6.2022
ברכות חמות לרונית גפני, על סיום התואר השני בתוכנית לתואר שני בטכנולוגיות בחינוך, החוג למדעי הלמידה וההוראה, בהצטיינות יתרה ועל הזכייה בפרס הרקטור לעבודה המצטיינת. ברכות שלוחות גם לפרופ' דני בן-צבי, ראש החוג למדעי הלמידה וההוראה והמנחה, שליווה את רונית בתואר השני.
רונית, אשר בימים אלו עומדת להתחיל את לימודי התואר השלישי בחוג למדעי הלמידה וההוראה, בהנחייתו של פרופ' דני בן-צבי, היא בת 48, אם לשני מתבגרים, אשר מתגוררת כיום עם משפחתה בליסבון, פורטוגל. הרקע האקדמי והמקצועי שלה מגוון. רונית למדה לתארים אקדמיים במנהל עסקים (B.A.) ובמשפטים (LL.B ו- LL.M). ניסיונה המקצועי בעבר כלל ניהול פרויקטי תשתית (BOT) במשרד האוצר הישראלי, ניהול מחלקה מסחרית בחברה טכנולוגית גלובלית ויזמות טכנולוגית.
עבודת התזה של רונית עוסקת בחשיבה של סטודנטים עם אי וודאות המאפיינות נתוני עתק. חשיבה עם נתוני עתק היא תחום מרתק ומשמעותי. ההתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות הביאו לתופעת הדאטפיקציה, שמשמעותה הימצאות נתונים בכל והפיכת כמעט כל חוויה אנושית לדיגיטלית. כתוצאה מכך, היישומים השונים של נתוני עתק מהווים חלק נכבד בעיצוב החשיבה שלנו ובתהליך קבלת ההחלטות היומיומי. מחקר התזה, בחן כיצד ניתן לרתום את הידע המחקרי הנרחב הקיים בנוגע לחשיבה עם נתונים קלאסיים לחשיבה עם נתוני עתק. נקודת ההתבוננות היתה דרך הפריזמה של אי- ודאות, אשר מהווה מאפיין מהותי השזור הן בחשיבה עם נתונים קלסיים והן בחשיבה עם נתוני עתק. המחקר איתר עשרה סוגים שונים של ביטויי אי-ודאות. סוגי אי-הודאות שזוהו מציעים מסגרת קונספטואלית חדשנית לתיאור ההסתכלות על מימד אי-הודאות בהקשר של נתוני עתק אצל טירונים. מסגרת זו מציעה חלוקה בין סוגים ותתי סוגים של אי-וודאויות היכולה להוות תשתית ראשונית למחקרים עתידיים וכלי אפיון של חשיבה עם נתוני עתק בקרב טירונים.
רונית כותבת על דרכה האקדמית כך: בשנים האחרונות, גבר העניין שלי בעולמות של חשיבה, חינוך וטכנולוגיה ובחיבורים שבין עולמות אלו. זו הסיבה שהצטרפתי ללימודים בחוג למדעי הלמידה וההוראה בתכנית לתואר שני בטכנולוגיות בחינוך. לימודי התואר השני היו מרתקים ופתחו בפני עולמות חקר ומחשבה שלא הכרתי והעשירו אותי בממדים רבים ומגוונים. עבודת התזה הייתה מסע ארוך שהחל בסקרנות, אשר התעוררה בקורס "פיתוח חשיבה סטטיסטית בקהילת למידה" והמשיך לגילוי של עולם חקר שלם, אשר בו העולמות המעסיקים אותי התחברו. לאחר סיום עבודת התזה, החלטתי להמשיך להשקיע את זמני ומרצי במחקר אקדמי חינוכי בעולם החינוך הסטטיסטי ולהמשיך ללימודי התואר השלישי בחוג, בהנחייתו של פרופ' בן-צבי.
קבלת פרס הרקטור לעבודה מצטיינת מרגש אותי מאוד, לא יכולתי לעשות זאת ללא הסביבה האקדמית והמשפחתית התומכת. לפרופ' דני בן צבי, תודה על הזכות לקחת חלק בעשייה מחקרית מרתקת וייחודית. תודה על בנייתה של סביבה המאפשרת חופש מחשבתי ומעוף אינטלקטואלי יחד עם בסיס מקצועי איתן ומוקפד ותודה על האמונה וההנחיה המקצועית המטיבה אשר סייעה לי להיבנות כאדם וכחוקרת. לד"ר קרן ארידור, תודה על הזכות ללמוד איתך וממך, תודה על הסיוע והחיבוק התמידי. לד"ר מיכל דביר, תודה על השותפות בחשיבה, הרעיונות המקוריים והחכמים. התמיכה הבלתי מתפשרת, הסבלנות, האוזן הקשבת, העידוד, ההחזקה והסיוע לאורך כל הדרך.
רונית יקרה, אנחנו גאים בך ובטוחים שבדרכך, תמשיכי להוביל מחקרים פורצי דרך בתחום בו בחרת. כל הכבוד!
27.5.2021
אנחנו נרגשים ושמחים לברך את פרופ' דני בן-צבי, ראש החוג למדעי הלמידה וההוראה וחבר סגל החוג לחינוך מתמטי, על מינויו לתפקיד נשיא האגודה הבינלאומית לחינוך סטטיסטי (The International Association for Statistical Education – ISAE), לשנים 2021–2027.
האגודה הבינלאומית לחינוך סטטיסטי פועלת מזה ארבעה עשורים כדי לקדם את החינוך הסטטיסטי בעולם בכל רמות הגיל. האגודה פועלת להרחבת מקומו של החינוך הסטטיסטי בעולם באמצעות טיפוח שיתופי פעולה, שיח ומחקר בנושא. האגודה פועלת להפצת פעילויות חינוכיות, שיטות, תכניות לימוד, וממצאי מחקר, דרך פרסומים, כנסים בינלאומיים ורשת האינטרנט. IASE היא בית חם למחנכים וחוקרים הלוקחים חלק בקהילה בינלאומית מגוונת של חינוך סטטיסטי.
דני יקר, אנחנו שמחים ומתרגשים איתך, עם כניסתך לתפקיד החשוב הזה. אנחנו בטוחים שאין מתאים ממך להיות במקום הזה: להקשיב, לראות, לקדם ולפרוץ דרך.
15.05.2021
6.05.2021
בהתרגשות רבה, אנו שמחים לבשר על דבר זכייתה של ד"ר שרית ברזלי בפרס ה"קריירה המוקדמת" (Early Career Award) מטעם האגודה הבינלאומית של מדעי הלמידה (The International Society of the Learning Sciences). הפרס היוקרתי מהווה הכרה בינלאומית בהישגיה המחקריים פורצי הדרך והיצירתיים של שרית.
"The International Society of the Learning Sciences (ISLS) Early Career Award recognizes learning scientists who have made exciting and innovative contributions to the field during the early years following their Ph.D. Successful nominees will have demonstrated a notable contribution to the learning sciences and the potential for future contributions.”
!שרית יקרה, אנחנו גאים בך ושמחים איתך
12.04.2021
19.03.2021
אנחנו שמחים לברך את ג'נאן סאבא, תלמידת דוקטורט בחוג למדעי הלמידה וההוראה, בהנחייתה של ד"ר שרונה ט. לוי ופרופ' חגית הל-אור, על ההכרה בארץ ובעולם לה זכתה בחודשים האחרונים על עבודת המחקר שלה.
- זכיה במלגת רוברט פ. טינקר (פברואר, 2021) – (Robert F. Tinker Scholarship: for emerging scholarship in Learning Sciences/Advanced Technologies for Learning). מלגה זו הינה מלגה מטעם הכנס השנתי של האגודה האמריקאית למחקר חינוכי AERA2021.היא מוענקת לסטודנטים מצטיינים ויצירתיים העובדים במדעי הלמידה ו/או בטכנולוגיות מתקדמות בלמידה.
- השתתפות בסדנה PULSE-2021: Partnership to Upscale the Learning Sciences in Europe לחוקרים מובילים במדעי הלמידה באירופה (January 7-8, 2021). סדנה המפגישה חוקרים צעירים השואפים ללמוד ולהבין כיצד ניתן לאפשר, לשפר ולתמוך בלמידה בהקשרים שונים באמצעות כלים (טכנולוגיים), רשתות חברתיות ופרקטיקות.
- זכייה בפרס ברוס וייזן לדוקטורט יצירתי וחדשני בפקולטה לחינוך. (יוני, 2020)
כל הכבוד לך ג'נאן יקרה! גאים בך ושמחים איתך ועם המנחות שלך!
12.07.2020
אנחנו שמחים לברך את פרופ' דני בן-צבי, ראש החוג למדעי הלמידה וההוראה ואת עמיתתו ד"ר דינה ציבולסקי, ראש המסלול לחינוך לביולוגיה, בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון על הזכיה במענק מחקר במסגרת הקרן המשותפת לטכניון ולאוניברסיטת חיפה על הצעתם למחקר שעוסק באינטגרציה בין חינוך סטטיסטי, חינוך מדעי וחינוך למהות המדע בפרוייקט מדע אזרחי.
מחקר רב- תחומי ובין- תחומי זה, רותם את האופן שבו תחומי הדעת הללו שזורים זה בזה ומשלימים זה את זה ובוחן את סוגי חשיבה המורכבים הכרוכים בהם, ואת החיבורים המהותיים והמובנים ביניהם.
ההצעה אשר נבחנה אל מול הצעות רבות, זכתה לשבחים!
כל הכבוד לכם דני ודינה!
4.05.2020
ברכות חמות לשירן מלמן, תלמידת שנה ב' במסלול הפרוייקט על כך המיזם "מסע מהכיתה" אשר הקימה במסגרת החברה EdgeUp בניהולה, זכה במקום השלישי והמכובד בגמר תחרות יזמים באוניברסיטת חיפה.
המיזם "מסע מהכיתה" שעיצבה שירן עוסק בהתאמת לימודי השואה למאה ה-21. המיזם ייושם באמצעות הטמעת טכנולוגית בינה מלאכותית מתקדמת בתוכנית הלימודים, אשר תאפשר לתלמידי כיתה יא' לצאת בסוף שנת הלימודים למסע לפולין באמצעות משקפי Virtual reality. לצד שמירת זיכרון השואה, המיזם יאפשר לתלמידים/ות שאינם יכולים לצאת למסע לפולין מסיבות שונות, לעשות זאת.
ניתן לצפות בסרטון קצר על המיזם.
שירן יקרה, כל הכבוד! אנחנו גאים בך מאוד, מאחלים לך הרבה הצלחה ומצפים לראות את המיזם המיוחד הזה יוצא לדרך.
סגל התוכנית לטכנולוגיות בחינוך
18.09.2019
נושא המחקר של שרית הוא:
25.05.2019
25.05.2019
אנחנו שמחים לשתף כי המאמר On the Goals of Epistemic Education: Promoting Apt Epistemic Performance שכתבה ד"ר שרית ברזלי עם פרופ' Clark A. Chinn זכה בפרס המאמר הטוב ביותר שפורסם במהדורת 2018 של כתב העת Journal of the Learning Sciences.
כל הכבוד שרית על ההישג החשוב הזה!
Sarit Barzilai & Clark A. Chinn (2018) On the Goals of Epistemic Education: Promoting Apt Epistemic Performance, Journal of the Learning Sciences, 27:3, 353-389, DOI: 10.1080/10508406.2017.1392968
1.05.2019
אנחנו שמחים לשתף כי ד"ר יותם הוד הוא הזוכה בפרס על שם מרדכי ניסן של האוניברסיטה העברית בירושלים לחוקרי חינוך מצטיינים בתחילת דרכם.
פרופ' מרדכי ניסן היה פסיכולוג ואיש חינוך, חבר סגל ומנהל ביה"ס לחינוך של האוניברסיטה העברית בירושלים וממייסדי ומובילי בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית. הוא פרסם עשרות מאמרים וחיבר פרקים רבים בפסיכולוגיה ההתפתחותית והחינוכית. תחומי המחקר העיקריים שלו היו המוטיבציה האנושית, התנהגות והתפתחות מוסרית, וחקר הזהות.
לזכרו של פרופ' ניסן יוענק פרס ההצטיינות השנה על סך 50,000 ₪ ליותם.
הפרס יוענק בטקס שיתקיים במהלך ב- 21 במאי 2019 באוניברסיטה העברית, בו יציג יותם את תרומתו מדעית.
28.4.2019
11.3.2019
9.1.2019
ברכות חמות לד׳׳ר שרונה ט.לוי על זכייתה במענק ממשרד המדע והטכנולוגיה למחקר בנושא:
30.12.2018
29.7.2018
29.6.2018
4.2.2018
אנחנו שמחים לברך את ד״ר יותם הוד על זכייתו במענק המחקר "מארי קירי" לחוקר יחיד, במסגרת תוכנית המחקר האירופית Horizon 2020, עבור הצעתו: "פיתוח זהותם של לומדים כבוני ידע" (The Development of Students' Identities as Knowledge Builders).
21.6.2022
ברכות חמות לרונית גפני, על סיום התואר השני בתוכנית לתואר שני בטכנולוגיות בחינוך, החוג למדעי הלמידה וההוראה, בהצטיינות יתרה ועל הזכייה בפרס הרקטור לעבודה המצטיינת. ברכות שלוחות גם לפרופ' דני בן-צבי, ראש החוג למדעי הלמידה וההוראה והמנחה, שליווה את רונית בתואר השני.
רונית, אשר בימים אלו עומדת להתחיל את לימודי התואר השלישי בחוג למדעי הלמידה וההוראה, בהנחייתו של פרופ' דני בן-צבי, היא בת 48, אם לשני מתבגרים, אשר מתגוררת כיום עם משפחתה בליסבון, פורטוגל. הרקע האקדמי והמקצועי שלה מגוון. רונית למדה לתארים אקדמיים במנהל עסקים (B.A.) ובמשפטים (LL.B ו- LL.M). ניסיונה המקצועי בעבר כלל ניהול פרויקטי תשתית (BOT) במשרד האוצר הישראלי, ניהול מחלקה מסחרית בחברה טכנולוגית גלובלית ויזמות טכנולוגית.
עבודת התזה של רונית עוסקת בחשיבה של סטודנטים עם אי וודאות המאפיינות נתוני עתק. חשיבה עם נתוני עתק היא תחום מרתק ומשמעותי. ההתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות הביאו לתופעת הדאטפיקציה, שמשמעותה הימצאות נתונים בכל והפיכת כמעט כל חוויה אנושית לדיגיטלית. כתוצאה מכך, היישומים השונים של נתוני עתק מהווים חלק נכבד בעיצוב החשיבה שלנו ובתהליך קבלת ההחלטות היומיומי. מחקר התזה, בחן כיצד ניתן לרתום את הידע המחקרי הנרחב הקיים בנוגע לחשיבה עם נתונים קלאסיים לחשיבה עם נתוני עתק. נקודת ההתבוננות היתה דרך הפריזמה של אי- ודאות, אשר מהווה מאפיין מהותי השזור הן בחשיבה עם נתונים קלסיים והן בחשיבה עם נתוני עתק. המחקר איתר עשרה סוגים שונים של ביטויי אי-ודאות. סוגי אי-הודאות שזוהו מציעים מסגרת קונספטואלית חדשנית לתיאור ההסתכלות על מימד אי-הודאות בהקשר של נתוני עתק אצל טירונים. מסגרת זו מציעה חלוקה בין סוגים ותתי סוגים של אי-וודאויות היכולה להוות תשתית ראשונית למחקרים עתידיים וכלי אפיון של חשיבה עם נתוני עתק בקרב טירונים.
רונית כותבת על דרכה האקדמית כך: בשנים האחרונות, גבר העניין שלי בעולמות של חשיבה, חינוך וטכנולוגיה ובחיבורים שבין עולמות אלו. זו הסיבה שהצטרפתי ללימודים בחוג למדעי הלמידה וההוראה בתכנית לתואר שני בטכנולוגיות בחינוך. לימודי התואר השני היו מרתקים ופתחו בפני עולמות חקר ומחשבה שלא הכרתי והעשירו אותי בממדים רבים ומגוונים. עבודת התזה הייתה מסע ארוך שהחל בסקרנות, אשר התעוררה בקורס "פיתוח חשיבה סטטיסטית בקהילת למידה" והמשיך לגילוי של עולם חקר שלם, אשר בו העולמות המעסיקים אותי התחברו. לאחר סיום עבודת התזה, החלטתי להמשיך להשקיע את זמני ומרצי במחקר אקדמי חינוכי בעולם החינוך הסטטיסטי ולהמשיך ללימודי התואר השלישי בחוג, בהנחייתו של פרופ' בן-צבי.
קבלת פרס הרקטור לעבודה מצטיינת מרגש אותי מאוד, לא יכולתי לעשות זאת ללא הסביבה האקדמית והמשפחתית התומכת. לפרופ' דני בן צבי, תודה על הזכות לקחת חלק בעשייה מחקרית מרתקת וייחודית. תודה על בנייתה של סביבה המאפשרת חופש מחשבתי ומעוף אינטלקטואלי יחד עם בסיס מקצועי איתן ומוקפד ותודה על האמונה וההנחיה המקצועית המטיבה אשר סייעה לי להיבנות כאדם וכחוקרת. לד"ר קרן ארידור, תודה על הזכות ללמוד איתך וממך, תודה על הסיוע והחיבוק התמידי. לד"ר מיכל דביר, תודה על השותפות בחשיבה, הרעיונות המקוריים והחכמים. התמיכה הבלתי מתפשרת, הסבלנות, האוזן הקשבת, העידוד, ההחזקה והסיוע לאורך כל הדרך.
רונית יקרה, אנחנו גאים בך ובטוחים שבדרכך, תמשיכי להוביל מחקרים פורצי דרך בתחום בו בחרת. כל הכבוד!
21.6.2022
ברכות חמות לרונית גפני, על סיום התואר השני בתוכנית לתואר שני בטכנולוגיות בחינוך, החוג למדעי הלמידה וההוראה, בהצטיינות יתרה ועל הזכייה בפרס הרקטור לעבודה המצטיינת. ברכות שלוחות גם לפרופ' דני בן-צבי, ראש החוג למדעי הלמידה וההוראה והמנחה, שליווה את רונית בתואר השני.
רונית, אשר בימים אלו עומדת להתחיל את לימודי התואר השלישי בחוג למדעי הלמידה וההוראה, בהנחייתו של פרופ' דני בן-צבי, היא בת 48, אם לשני מתבגרים, אשר מתגוררת כיום עם משפחתה בליסבון, פורטוגל. הרקע האקדמי והמקצועי שלה מגוון. רונית למדה לתארים אקדמיים במנהל עסקים (B.A.) ובמשפטים (LL.B ו- LL.M). ניסיונה המקצועי בעבר כלל ניהול פרויקטי תשתית (BOT) במשרד האוצר הישראלי, ניהול מחלקה מסחרית בחברה טכנולוגית גלובלית ויזמות טכנולוגית.
עבודת התזה של רונית עוסקת בחשיבה של סטודנטים עם אי וודאות המאפיינות נתוני עתק. חשיבה עם נתוני עתק היא תחום מרתק ומשמעותי. ההתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות הביאו לתופעת הדאטפיקציה, שמשמעותה הימצאות נתונים בכל והפיכת כמעט כל חוויה אנושית לדיגיטלית. כתוצאה מכך, היישומים השונים של נתוני עתק מהווים חלק נכבד בעיצוב החשיבה שלנו ובתהליך קבלת ההחלטות היומיומי. מחקר התזה, בחן כיצד ניתן לרתום את הידע המחקרי הנרחב הקיים בנוגע לחשיבה עם נתונים קלאסיים לחשיבה עם נתוני עתק. נקודת ההתבוננות היתה דרך הפריזמה של אי- ודאות, אשר מהווה מאפיין מהותי השזור הן בחשיבה עם נתונים קלסיים והן בחשיבה עם נתוני עתק. המחקר איתר עשרה סוגים שונים של ביטויי אי-ודאות. סוגי אי-הודאות שזוהו מציעים מסגרת קונספטואלית חדשנית לתיאור ההסתכלות על מימד אי-הודאות בהקשר של נתוני עתק אצל טירונים. מסגרת זו מציעה חלוקה בין סוגים ותתי סוגים של אי-וודאויות היכולה להוות תשתית ראשונית למחקרים עתידיים וכלי אפיון של חשיבה עם נתוני עתק בקרב טירונים.
רונית כותבת על דרכה האקדמית כך: בשנים האחרונות, גבר העניין שלי בעולמות של חשיבה, חינוך וטכנולוגיה ובחיבורים שבין עולמות אלו. זו הסיבה שהצטרפתי ללימודים בחוג למדעי הלמידה וההוראה בתכנית לתואר שני בטכנולוגיות בחינוך. לימודי התואר השני היו מרתקים ופתחו בפני עולמות חקר ומחשבה שלא הכרתי והעשירו אותי בממדים רבים ומגוונים. עבודת התזה הייתה מסע ארוך שהחל בסקרנות, אשר התעוררה בקורס "פיתוח חשיבה סטטיסטית בקהילת למידה" והמשיך לגילוי של עולם חקר שלם, אשר בו העולמות המעסיקים אותי התחברו. לאחר סיום עבודת התזה, החלטתי להמשיך להשקיע את זמני ומרצי במחקר אקדמי חינוכי בעולם החינוך הסטטיסטי ולהמשיך ללימודי התואר השלישי בחוג, בהנחייתו של פרופ' בן-צבי.
קבלת פרס הרקטור לעבודה מצטיינת מרגש אותי מאוד, לא יכולתי לעשות זאת ללא הסביבה האקדמית והמשפחתית התומכת. לפרופ' דני בן צבי, תודה על הזכות לקחת חלק בעשייה מחקרית מרתקת וייחודית. תודה על בנייתה של סביבה המאפשרת חופש מחשבתי ומעוף אינטלקטואלי יחד עם בסיס מקצועי איתן ומוקפד ותודה על האמונה וההנחיה המקצועית המטיבה אשר סייעה לי להיבנות כאדם וכחוקרת. לד"ר קרן ארידור, תודה על הזכות ללמוד איתך וממך, תודה על הסיוע והחיבוק התמידי. לד"ר מיכל דביר, תודה על השותפות בחשיבה, הרעיונות המקוריים והחכמים. התמיכה הבלתי מתפשרת, הסבלנות, האוזן הקשבת, העידוד, ההחזקה והסיוע לאורך כל הדרך.
רונית יקרה, אנחנו גאים בך ובטוחים שבדרכך, תמשיכי להוביל מחקרים פורצי דרך בתחום בו בחרת. כל הכבוד!
21.6.2022
ברכות חמות לרונית גפני, על סיום התואר השני בתוכנית לתואר שני בטכנולוגיות בחינוך, החוג למדעי הלמידה וההוראה, בהצטיינות יתרה ועל הזכייה בפרס הרקטור לעבודה המצטיינת. ברכות שלוחות גם לפרופ' דני בן-צבי, ראש החוג למדעי הלמידה וההוראה והמנחה, שליווה את רונית בתואר השני.
רונית, אשר בימים אלו עומדת להתחיל את לימודי התואר השלישי בחוג למדעי הלמידה וההוראה, בהנחייתו של פרופ' דני בן-צבי, היא בת 48, אם לשני מתבגרים, אשר מתגוררת כיום עם משפחתה בליסבון, פורטוגל. הרקע האקדמי והמקצועי שלה מגוון. רונית למדה לתארים אקדמיים במנהל עסקים (B.A.) ובמשפטים (LL.B ו- LL.M). ניסיונה המקצועי בעבר כלל ניהול פרויקטי תשתית (BOT) במשרד האוצר הישראלי, ניהול מחלקה מסחרית בחברה טכנולוגית גלובלית ויזמות טכנולוגית.
עבודת התזה של רונית עוסקת בחשיבה של סטודנטים עם אי וודאות המאפיינות נתוני עתק. חשיבה עם נתוני עתק היא תחום מרתק ומשמעותי. ההתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות הביאו לתופעת הדאטפיקציה, שמשמעותה הימצאות נתונים בכל והפיכת כמעט כל חוויה אנושית לדיגיטלית. כתוצאה מכך, היישומים השונים של נתוני עתק מהווים חלק נכבד בעיצוב החשיבה שלנו ובתהליך קבלת ההחלטות היומיומי. מחקר התזה, בחן כיצד ניתן לרתום את הידע המחקרי הנרחב הקיים בנוגע לחשיבה עם נתונים קלאסיים לחשיבה עם נתוני עתק. נקודת ההתבוננות היתה דרך הפריזמה של אי- ודאות, אשר מהווה מאפיין מהותי השזור הן בחשיבה עם נתונים קלסיים והן בחשיבה עם נתוני עתק. המחקר איתר עשרה סוגים שונים של ביטויי אי-ודאות. סוגי אי-הודאות שזוהו מציעים מסגרת קונספטואלית חדשנית לתיאור ההסתכלות על מימד אי-הודאות בהקשר של נתוני עתק אצל טירונים. מסגרת זו מציעה חלוקה בין סוגים ותתי סוגים של אי-וודאויות היכולה להוות תשתית ראשונית למחקרים עתידיים וכלי אפיון של חשיבה עם נתוני עתק בקרב טירונים.
רונית כותבת על דרכה האקדמית כך: בשנים האחרונות, גבר העניין שלי בעולמות של חשיבה, חינוך וטכנולוגיה ובחיבורים שבין עולמות אלו. זו הסיבה שהצטרפתי ללימודים בחוג למדעי הלמידה וההוראה בתכנית לתואר שני בטכנולוגיות בחינוך. לימודי התואר השני היו מרתקים ופתחו בפני עולמות חקר ומחשבה שלא הכרתי והעשירו אותי בממדים רבים ומגוונים. עבודת התזה הייתה מסע ארוך שהחל בסקרנות, אשר התעוררה בקורס "פיתוח חשיבה סטטיסטית בקהילת למידה" והמשיך לגילוי של עולם חקר שלם, אשר בו העולמות המעסיקים אותי התחברו. לאחר סיום עבודת התזה, החלטתי להמשיך להשקיע את זמני ומרצי במחקר אקדמי חינוכי בעולם החינוך הסטטיסטי ולהמשיך ללימודי התואר השלישי בחוג, בהנחייתו של פרופ' בן-צבי.
קבלת פרס הרקטור לעבודה מצטיינת מרגש אותי מאוד, לא יכולתי לעשות זאת ללא הסביבה האקדמית והמשפחתית התומכת. לפרופ' דני בן צבי, תודה על הזכות לקחת חלק בעשייה מחקרית מרתקת וייחודית. תודה על בנייתה של סביבה המאפשרת חופש מחשבתי ומעוף אינטלקטואלי יחד עם בסיס מקצועי איתן ומוקפד ותודה על האמונה וההנחיה המקצועית המטיבה אשר סייעה לי להיבנות כאדם וכחוקרת. לד"ר קרן ארידור, תודה על הזכות ללמוד איתך וממך, תודה על הסיוע והחיבוק התמידי. לד"ר מיכל דביר, תודה על השותפות בחשיבה, הרעיונות המקוריים והחכמים. התמיכה הבלתי מתפשרת, הסבלנות, האוזן הקשבת, העידוד, ההחזקה והסיוע לאורך כל הדרך.
רונית יקרה, אנחנו גאים בך ובטוחים שבדרכך, תמשיכי להוביל מחקרים פורצי דרך בתחום בו בחרת. כל הכבוד!
19.1.2023
ברכות חמות לד"ר יותם הוד על הזכיה במענק מחקר מטעם משרד החינוך.
מטרת המחקר הזוכה היא לבחון את תוצאותיה של למידה במודל חינוכי חדשני, הנקרא "קהילות הומניסטיות בונות ידע" (HKBCs) במערכת החינוך הממלכתית בישראל. מודל זה נשען על תיאוריות למידה חדשניות ומובילות ברחבי העולם אשר נותנות מענה לצרכי החברה של ימינו. על בסיס תאוריות אילו, פותחו פדגוגיות וחומרי לימוד העומדים בקנה אחד עם מטרות דו"ח מיומנויות דמות הבוגרת והבוגר 2030, מטעם משרד החינוך.
מודל ה- HKBCs משלב שתי גישות בעלות מיקוד שונה, ללמידה בקהילה בכיתה. הגישה הראשונה מתמקדת בבניית ידע (KBC) ומתייחסת לאוריינטציה החברתית-תרבותית. פעילויות בגישה זו מאורגנות בדומה לאופן שבו ידע נבנה בעולם האמיתי. אוריינות דיגיטלית ואוריינות מידע באות לידי ביטוי בגישה זו, כאשר המשתתפים מקדמים את הרעיונות הקולקטיביים שלהם.
הגישה השניה הינה בעלת מיקוד הומניסטי (H) המדגישה מיומנויות בין-אישיות ותוך-אישיות, במטרה לתמוך בצמיחה והתפתחות של כל אחד ואחת מהמשתתפים. אנו סבורים כי שילוב גישות אלו יעודד למידה משמעותית, המאגדת מנעד רחב של מיומנויות הקשורות אלה באלה, ולא רק מערך מצומצם של מיומנויות מבודדות.
מודל ה-HKBC נחקר רבות, דבר המעיד על הפוטנציאל הטמון בו, כמודל הבשל לבחינה וליישום במערכת החינוך. ההשערה העומדת בבסיס הצעה זו היא שיישום מודל ה-HKBC עשוי לשפר את כישורי דמות הבוגר והבוגרת של הלומדים, בתחומי האוריינות הדיגיטלית ואוריינות המידע, כמו גם את המיומנויות הבין- והתוך-אישיות. זאת, תוך שמירה על היקף הידע והמיומנויות הדיסציפלינריים הנדרשים בתוכנית הלימודים המסורתית.
19.1.2023
ברכות חמות לד"ר יותם הוד על הזכיה במענק מחקר מטעם משרד החינוך.
מטרת המחקר הזוכה היא לבחון את תוצאותיה של למידה במודל חינוכי חדשני, הנקרא "קהילות הומניסטיות בונות ידע" (HKBCs) במערכת החינוך הממלכתית בישראל. מודל זה נשען על תיאוריות למידה חדשניות ומובילות ברחבי העולם אשר נותנות מענה לצרכי החברה של ימינו. על בסיס תאוריות אילו, פותחו פדגוגיות וחומרי לימוד העומדים בקנה אחד עם מטרות דו"ח מיומנויות דמות הבוגרת והבוגר 2030, מטעם משרד החינוך.
מודל ה- HKBCs משלב שתי גישות בעלות מיקוד שונה, ללמידה בקהילה בכיתה. הגישה הראשונה מתמקדת בבניית ידע (KBC) ומתייחסת לאוריינטציה החברתית-תרבותית. פעילויות בגישה זו מאורגנות בדומה לאופן שבו ידע נבנה בעולם האמיתי. אוריינות דיגיטלית ואוריינות מידע באות לידי ביטוי בגישה זו, כאשר המשתתפים מקדמים את הרעיונות הקולקטיביים שלהם.
הגישה השניה הינה בעלת מיקוד הומניסטי (H) המדגישה מיומנויות בין-אישיות ותוך-אישיות, במטרה לתמוך בצמיחה והתפתחות של כל אחד ואחת מהמשתתפים. אנו סבורים כי שילוב גישות אלו יעודד למידה משמעותית, המאגדת מנעד רחב של מיומנויות הקשורות אלה באלה, ולא רק מערך מצומצם של מיומנויות מבודדות.
מודל ה-HKBC נחקר רבות, דבר המעיד על הפוטנציאל הטמון בו, כמודל הבשל לבחינה וליישום במערכת החינוך. ההשערה העומדת בבסיס הצעה זו היא שיישום מודל ה-HKBC עשוי לשפר את כישורי דמות הבוגר והבוגרת של הלומדים, בתחומי האוריינות הדיגיטלית ואוריינות המידע, כמו גם את המיומנויות הבין- והתוך-אישיות. זאת, תוך שמירה על היקף הידע והמיומנויות הדיסציפלינריים הנדרשים בתוכנית הלימודים המסורתית.
19.1.2023
ברכות חמות לד"ר יותם הוד על הזכיה במענק מחקר מטעם משרד החינוך.
מטרת המחקר הזוכה היא לבחון את תוצאותיה של למידה במודל חינוכי חדשני, הנקרא "קהילות הומניסטיות בונות ידע" (HKBCs) במערכת החינוך הממלכתית בישראל. מודל זה נשען על תיאוריות למידה חדשניות ומובילות ברחבי העולם אשר נותנות מענה לצרכי החברה של ימינו. על בסיס תאוריות אילו, פותחו פדגוגיות וחומרי לימוד העומדים בקנה אחד עם מטרות דו"ח מיומנויות דמות הבוגרת והבוגר 2030, מטעם משרד החינוך.
מודל ה- HKBCs משלב שתי גישות בעלות מיקוד שונה, ללמידה בקהילה בכיתה. הגישה הראשונה מתמקדת בבניית ידע (KBC) ומתייחסת לאוריינטציה החברתית-תרבותית. פעילויות בגישה זו מאורגנות בדומה לאופן שבו ידע נבנה בעולם האמיתי. אוריינות דיגיטלית ואוריינות מידע באות לידי ביטוי בגישה זו, כאשר המשתתפים מקדמים את הרעיונות הקולקטיביים שלהם.
הגישה השניה הינה בעלת מיקוד הומניסטי (H) המדגישה מיומנויות בין-אישיות ותוך-אישיות, במטרה לתמוך בצמיחה והתפתחות של כל אחד ואחת מהמשתתפים. אנו סבורים כי שילוב גישות אלו יעודד למידה משמעותית, המאגדת מנעד רחב של מיומנויות הקשורות אלה באלה, ולא רק מערך מצומצם של מיומנויות מבודדות.
מודל ה-HKBC נחקר רבות, דבר המעיד על הפוטנציאל הטמון בו, כמודל הבשל לבחינה וליישום במערכת החינוך. ההשערה העומדת בבסיס הצעה זו היא שיישום מודל ה-HKBC עשוי לשפר את כישורי דמות הבוגר והבוגרת של הלומדים, בתחומי האוריינות הדיגיטלית ואוריינות המידע, כמו גם את המיומנויות הבין- והתוך-אישיות. זאת, תוך שמירה על היקף הידע והמיומנויות הדיסציפלינריים הנדרשים בתוכנית הלימודים המסורתית.
1.8.2023